مقالات آموزشی

قطعات برنجی آب و گاز و انواع آن‌ها

قطعات برنجی آب و گاز

فهرست مطالب

قطعات برنجی آب و گاز و انواع آن‌ها

قطعات برنجی آب و گاز به قطعاتی گفته می‌شود که شامل تمامی شیرآلات و اجزا برای استفاده از آب و گاز است. هر قطعه‌ای روش ساخت خاص خود را داشته و به طبع، کاربرد مختلفی هم دارد.

قطعات مربوط به گاز معمولا حساسیت بیشتری دارند و مراحل کنترل کیفیت  و ایمنی مختلفی را پشت سر می‌گذارنند. در ادامه این قطعات را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

قطعات آب و گاز

انواع قطعات برنجی برای گاز

قطعات گازرسانی با توجه به کاربرد خود، انواع مختلفی دارند؛ اما اگر بخواهیم آن‌ها را در دسته‌بندی خاصی قرار دهیم، می‌توان آن‌ها را به 4 گروه زیر تقسیم کرد:

  • شیر دستی لوازم گازسوز؛
  • شیر ربع گرد در انواع مختلف؛
  • شیرهای کنترل لوازم گازسوز (چندکاره)؛
  • قطعات و اتصالات گاز رسانی.

آشنایی با کاربرد قطعات برنجی

این نوع شیرآلات برای مصارف خانگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. ذکر این نکته بسیار مهم است که هیچ‌گاه نمی‌توان قطعات برنجی مخصوص گاز را با قطعات برنجی برای آب جایگزین کرد؛ دلیل این قضیه هم به نشت گاز برمی‌گردد که ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی را به دنبال داشته باشد.

بنابراین توجه به استفاده درست از قطعات مربوط به سیستم گاز، با توجه به سر و کار داشتن هرروزه افراد با این سیستم، اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین کیفیت قطعات شیرآلات مورد استفاده هم باید به صورت قابل قبولی بالا باشد که بتواند جلوی بسیاری از خطرات را بگیرد.

آشنایی با کد آیسیک (ISIC)

کد آیسیک یا همان سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع، بهترین راه برای شناخت و آشنایی با مشخصات قطعه است. با استفاده از این کد اطلاعات مفیدی در خصوص قطعه، نوع ساخت، اصالت و کیفیت آن به دست می‌آید.

مطالعه مطلب  راهنمای انتخاب و خرید شیرآلات استاندارد

کد آیسیک مخصوص ریخته‌گری برنج نیز از قرار روبه‌رو است: 2732412321

قطعات برنجی آب و گاز

قطعات برنجی آب و گاز را چگونه می‌سازند؟

تولید قطعات برنجی آب و گاز، بسته به نوع و کاربرد آن متفاوت است و شرکت‌ها و مراکز مختلف، طی فرآیندهای مختلفی این کار را انجام می‌دهند. در ادامه نگاهی به روند ساخت این قطعات مهم می‌اندازیم.

ذوب کردن شمش روی

برای تولید قطعات برنجی آب و گاز به روش دایکست، در ابتدا به شمش روی نیاز است. شمش روی آلیاژ مورد نیاز برای تهیه قطعه نهایی را دارد. در اینجا لازم به ذکر است که سازنده معمولا در این مراحل آلیاژسازی نمی‌کند. برای این منظور شمش تهیه شده و در کوره‌های مخصوص با دمای بالای هزار درجه سانتی گراد ذوب می‌شود.

استفاده از ماشین دایکست

بعد از ذوب کردن شمش روی، مذاب به درون ماشین‌های مخصوص ریخته می‌شود که در ادامه در قالب‌هایی دیگر مانند قالب پرلاتور شیرآلات قرار بگیرد.

تزریق روی در قالب

در مرحله بعد، با اعمال فشار پرس، مذاب در داخل قالب‌ها فشرده شده و پرس می‌شود. در قالب‌ها همواره آبی در گردش است که بعد از ریخته شدن مذاب داخل آن‌ها، باعث می‌شود که مذاب شروع به منجمد شدن کند و در نهایت قطعه نهایی تولید شود.

تولید قطعات برنجی آب و گاز

تریم کردن قطعه

بعد از سرد شدن قطعات تولیدی، توسط سیستم پران از درون قالب‌های موجود جدا خواهند شد. در ادامه قسمت‌های اضافی آن مثل گلویی از روی آن جدا شده و قطعه آماده مرحله بعدی می‌شود.

ماشین کاری

در کل قطعاتی که با روش ریخته‌گری تولید می‌شوند، دارای مشکلاتی مثل ناصافی و ناهمگونی سطح هستند. برای رفع این مشکل از ماشین‌کاری شیرآلات ساده و چشمی و سایر قطعات آب و گاز استفاده می‌‌شود که قطعات کاملا صاف و در اندازه معین و قابل قبول دربیایند. در ابتدای مطلب نیز گفته شد که این قطعات، به خصوص برای موارد استفاده گاز، بسیار حساس هستند و باید بدون هیچ ایراد و مشکلی باشند. بنابراین دقیق و اندازه بودن قطعات نیز تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی آن‌ها دارد.

مطالعه مطلب  چکه کردن شیرآلات بهداشتی

در مرحله آخر هم، در مجموعه دربندی آراد دیگر قطعات لازم مثل دسته یا توپی روی قطعات برنجی آب و گاز مونتاژ شده و برای رفتن به بازار و استفاده عموم آماده خواهند شد.

1 دیدگاه در “قطعات برنجی آب و گاز و انواع آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *