خبر

سوپاپ دوش ساختمان چیست؟

سوپاپ شیر ساختمان

سوپاپ دوش ساختمان برای این منظور تولید می‌شود که استفاده از شیرآلات مختلف ساده و راحت شود و بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند. وظیفه اصلی این قطعات، منتقل کردن آب از شیر به دوش است. در واقع آب به وسیله این قطعات، از شلنگ متصل شده به دوش به سمت بالا حرکت کرده و می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

در ادامه در خصوص این قطعه، اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

فهرست مطالب

معرفی انواع سوپاپ دوش ساختمان

در کل سوپاپ‌ها بر حسب اندازه شیر، به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. در صنعت این سه نوع را تحت عنوان‌های 101، 102 و 103 می‌شناسند و در بازار نیز با همین اسامی به فروش می‌رسند.

 در شیرآلات اهرمی 35، نوع 101 از این سوپاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته از قطعات علاوه بر راحتی استفاده، قیمت بسیار مناسبی را هم دارند. انواع 102 برای شیرهای حمام 40 سبک به کار گرفته می‌شوند. نوع 103 هم برای شیرهای سنگین کاربرد دارند.

انواع سوپاپ شیر

مدل‌های مختلف سوپاپ

برای خرید و تهیه این قطعات مهم، بهتر است به ظاهر و شکل آن توجه ویژه‌ای شود. سوپاپ دوش ساختمان در دو شکل دایره‌ای و فلت یا صاف در بازار وجود دارد و به فروش می‌رسد.

 نوع دایره‌ای آن معمولا پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین نوع است. علت آن هم این است که اکثر دوش‌های حمام موجود در بازار، این مدل سوپاپ را دارند. مدل فلت یا صاف، اما برای شیرهای فانتزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و چندان برای مدل‌های عادی و معمولی مناسب نیست.

مطالعه مطلب  راهنمای خرید روشویی و سینک روشویی

در خصوص قیمت این دو نوع نیز باید گفته شود که اختلاف قیمتی بین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند روی خرید آن‌ها تاثیرگذار باشد.

انتخاب سوپاپ دوش

اگر سوپاپ دوش ساختمان به مشکلی برخورده باشد و دچار عیب و نقص شده باشد، باید نسبت به تعویض زودهنگام آن اقدام کرد. به این منظور باید به فروشگاه‌های معتبر ارائه‌دهنده انواع این قطعات سر بزنید و طبق همان مدل سوپاپی که دچار مشکل شده است، نوع جدیدی را انتخاب کنید. در این جا توصیه می‌شود که اگر به صورت حضوری به دنبال تهیه این نوع قطعات می‌روید، بهتر است برای جلوگیری از انتخاب اشتباه، حتما نوع قدیمی و معیوب آن را به همراه خود داشته باشید که فروشنده یا کارشناس بتواند مطابق با آن، مدلی مناسب در اختیارتان بگذارد.

سوپاپ شیر حمام

تعویض سوپاپ دوش

اگر سوپاپ دوش ساختمان به مشکل بخورد و به درستی کار نکند، چاره‌ای به جز تعویض آن وجود نخواهد داشت.

البته برای رفع موقتی این مشکل، راهکارهایی نیز وجود دارد؛ یکی از این راهکارها این است که می‌توان با عوض کردن اورنیگ‌ها و واشرها یا با اتصال نوار تفلون، تا مدت محدودی مشکل را حل کرد.

در واقع باید گفت بیشتر خرابی‌ها و مشکلات مربوط به سوپاپ‌ها به دلیل ساییده شدن اورینگ‌های مربوط به آن است. این سوپاپ‌ها هم در مدل یک تکه و هم دو تکه در بازار موجود هستند و به فروش می‌رسند.

در خصوص تعویض و خرید مجدد سوپاپ دوش ساختمان باید بگوییم که در صورتی که سوپاپ شیر دوش ساختمانی خراب شود و نقصی در عملکرد آن رخ دهد، به طوری که به درستی در جهت بالا و پایین حرکت نکند، یا بدون دخالت دست از حالات بالا به پایین بیاید، باید این قطعه را عوض کنید.

مطالعه مطلب  چگونه آبکاری شیرآلات را ترمیم کنیم؟

اگر چه در اینجا ممکن است لوازم و قطعات دوش‌ها، مخصوصا نوع قدیمی آن‌ها، کیفیت و دوام چشم‌گیری نداشته باشند، اما خرید این قطعه می‌تواند بسیار باصرفه‌تر از تهیه مجدد دوش حمام کامل باشد که نیاز به تعمیر سوپاپ شیر دوش قدیمی ندارند.

حال برای تعویض این قطعه از دوش ساختمان کافی است به مراحل زیر توجه کرده و طبق آن عمل کنید:

  • در شروع کار و پش از آغاز مراحل تعویض، باید فلکه و جریان آب را مسدود کنید؛
  • در ادامه باید شلنگ دوش حمام باز شود؛
  • درپوش پلاستیکی داخل سوپاپ و مجرای آن را خارج کنید. این کار به وسیله انبر صورت می‌گیرد؛
  • در ادامه با استفاده از قسمت نوک انبر، سوپاپ را در جهت عکس عقربه‌هاس ساعت بچرخانید؛
  • حال باید با استفاده از آچار آلن، پیچی که سوپاپ را متصل به شیر حمام کرده است، این بار در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و آن را باز کنید؛
  • مرحله پایانی نیز قرار دادن سوپاپ جدید دقیقا عکس مراحل قبلی است.

به کمک این مراحل قادر هستید که سوپاپ قدیمی و معیوب دوش را تعویض کرده و از سواپ جدید استفاده کنید. مجددا متذکر می‌شویم که هنگام خرید این قطعه باید به نوع آن و تناسب آن با دوش دقت بسیاری شود.

تعویض سوپاپ شیر ساختمان

چگونگی تعمیر سوپاپ شیرهای قدیمی و کلاسیک

دو نوع سوپاپ برای شیرهای قدیمی ساختمانی وجود دارد. نوع اول اهرمی و نوع دوم چرخشی است. در کل ساختار سوپاپ‌های هر دو نوع مانند هم است. استوانه میانی در ساختمان آن، کار تغییر جهت دادن آب را انجام می‌دهد.

مطالعه مطلب  بهترین شیرآلات ایرانی و پرفروش ترین آن ها کدامند؟

تعمیر سوپاپ شیر دوش اهرمی، برای تعمیر این سوپاپ‌های قدیمی، در صورت موجود نبودن سوپاپ جدید و عدم وجود شرایط تعویض، باید واشر یا استوانه میانی این سوپاپ‌ها عوض شوند. در اینجا نیز برای تعویض این قطعات، باید حتما مطابق با نوع سوپاپ عمل کنید.

قیمت سوپاپ دوش ساختمان

قیمت‌ انواع سوپاپ دوش ساختمان بستگی به عوامل مختلفی دارد. عواملی همچون کیفیت، اندازه و سایز روی قیمت آن تاثیر مستقیمی دارند. در کل محدوده قیمت این نوع محصولات از 15 تا 150 هزار تومان در بازار متغیر است و بستگی به موارد گفته شده دارد.

خرید سوپاپ مطابق با دوش حمام، در کیفیت کلی آن تاثیر مستقیمی دارد. بنابراین توصیه می‌شود در این مورد، ابتدا حتما کیفیت و عملکرد دوش را مد نظر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *