خبر

مغزی رادیاتور چیست و چگونه آن را تعویض کنیم؟

مغزی رادیاتور

مغزی رادیاتور قطعه ای نیست که به راحتی قابل مشاهده باشد. اما از مهم ترین قطعات رادیاتورهای شوفاژ محسوب می شود. رادیاتور شوفاژ از بهترین گزینه ها برای گرم کردن خانه ها و نیز فضاهای بزرگ به حساب می آید. شوفاژها در ظرفیت ها، سایزها و انواع مختلف در بازار موجودند. مانند انواع پنلی، پره ای و حوله خشک کن.

رادیاتور شوفاژ

 

شوفاژها به سیستم حرارت مرکزی یا پکیج متصل هستند. از این طریق قادرند توسط لوله کشی مخصوص شوفاژ، آب گرم موردنظر را از پکیج دریافت کنند و سپس آن را از طریق بدنه خود به محیط اطراف ساطع کنند. بدین ترتیب هوای فضای موردنظر گرم می شود.

فهرست مطالب

شیر رادیاتور چیست؟

رادیاتورها با توجه به نحوه تولید و کارایی شان دارای تجهیزات مختلفی هستند. تجهیزاتی که وظیفه دریافت آب از سیستم حرارت مرکزی و سپس رساندن آن به داخل رادیاتور را دارند. یکی از این تجهیزات مهم و محبوب، شیر رادیاتور است. شیرهای متنوعی بسته به نوع رادیاتور مورد استفاده قرار می گیرند. برخی رادیاتورها دارای شیرهای پایین رادیاتور یا همان مدل زانویی هستند. از طریق باز و بسته کردن این نوع شیر، جریان آب گرم ورودی را به رادیاتور قابل تنظیم است.

مغزی رادیاتور چیست

این در حالیست که در انواع رادیاتورهای امروزی، از شیرهای ترمواستاتیک بهره می برند. شیرهایی که قابلیت تنظیم آب گرم ورودی به شوفاژ را با توجه به دمای فضا، برای مصرف کننده مهیا می سازند.

اما قطعه ای که در همه مدل های شیر مشترک است، مغزی رادیاتور می باشد. در این مقاله نیز سعی داریم با این قطعه کوچک اما کاربردی بیشتر آشنا شویم. پس در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه عملکرد مغزی ها، انواع، مشکلات ایجاد شده و چگونگی تعویض این قطعه آشنا شویم.

مغزی رادیاتور چیست؟

مغزی رادیاتور از مهمترین اجزای بدنه شیر رادیاتور به حساب می آید. بدون وجود مغزی شیر، نمی توان شیر را بست. همچنین اگر مشکلی در مغزی به وجود آید، ممکن است آب از مغزی رادیاتور نشتی کند. به صورتی که تقریباً 90 درصد نشتی هایی که در رادیاتور ایجاد می شود، به علت وجود ایراد در مغزی آن است. هرز شدن یا گیر کردن مغزی از معمول ترین مشکلات آن است که باعث از بین رفتن آب بند شیر می شود. البته دیگر موارد نیز در نشتی تأثیرگذارند، مانند پوسیده شدن بدنه شوفاژ؛ که در اینصورت نیاز است تا رادیاتور تعویض گردد و نمی توان آن را تعمیر کرد.

وجود مشکل در مغزی رادیاتور را چگونه تشخیص دهیم؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، شیر و همچنین مغزی رادیاتور از مهمترین اجزای این وسیله گرمایشی هستند. اما مانند هر قطعه دیگری ممکن است پس از گذشت مدتی، دچار مشکل شوند. برای مثال هرز شدن مغزی رادیاتور از رایج ترین مشکلات رادیاتورهاست. گیر کردن شیر شوفاژ، پوسیده شدن شیر و مغزی، زنگ زدگی و نیز از بین رفتن نوار آب بندی از جمله مشکلاتی است که برای شیر و مغزی رادیاتورها به وجود می آید.

مطالعه مطلب  بهترین شیرآلات ایرانی و پرفروش ترین آن ها کدامند؟

مشکلات مغزی رادیاتور

حرکت مداوم آب گرم در رادیاتور و شیر رفت آن، اصلی ترین دلیل خراب شدن شیر و مغزی رادیاتور است. چرا که تماس مداوم با حرارت آب باعث ایجاد چنین مشکلاتی می شود.

پس از مدتی نیز، به دلیل اینکه ترکیبات درون آب با بدنه رادیاتور واکنش می دهند، شیر رادیاتور دچار خوردگی می شود و منجر به بروز نشتی یا دیگر مشکلات می گردد.

معمولاً اولین نشانه ای که ظاهر می شود، نشتی آب از شیر و مغزی رادیاتور می باشد. در صورت مشاهده نشتی، نیاز است تا سریعاً به تشخیص مشکل پرداخته و اقدام به تعمیر آن نمایید. چرا که در صورت نادیده گرفتن نشتی، پس از مدت کوتاهی با سرد شدن بدنه رادیاتور، نم زدگی دیوار و نیز کف زمین اطراف آن روبرو خواهید شد. واضح است هرچه زودتر به رفع مشکل بپردازید، در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد و نیز با مشکلات بیشتری مواجه نخواهید شد.

در صورت بروز مشکل در شیر یا مغزی رادیاتور کافیست تا این قطعات را تعویض نمایید.

برای تعویض شیر و مغزی رادیاتور چه ابزارهایی نیاز است؟

شیر و مغزی هر دو قطعاتی ساده و کوچک اند و در صورت خراب شدن به راحتی قابل تعویض هستند. از این رو می توانید با در اختیار داشتن ابزارهای موردنیاز، خودتان اقدام به تعویض شیر یا مغزی نمایید.

ابزارهایی که به آن نیاز دارید عبارتند از:

  • تعداد دو عدد آچار فرانسه
  • آچار مخصوص هواگیری رادیاتور شوفاژ
  • یک عدد انبردست
  • نوار از جنس تفلن
  • دستمال پارچه ای
  • یک عدد ظرف خالی
  • حوله مخصوص آبگیر

قبا از هر اقدامی نیاز است تا با توجه به مدل رادیاتور خود، شیر و مغزی مخصوص آن را تهیه نمایید. ممکن است پس از بررسی شیر شوفاژ، متوجه شوید که مشکل از شیر رادیاتور نیست بلکه از مغزی آن است. در این صورت نیازی به تعویض شیر وجود ندارد و تنها با جایگزین کردن مغزی جدید، مشکل شما رفع خواهد شد.

در نتیجه کافیست تا از یک فروشگاه معتبر، مغزی مربوط به رادیاتور خود را تهیه نمایید. سایت دربندی آراد با داشتن مدل های متنوع از انواع شیر و مغزی رادیاتورها، نیاز شما را در این زمینه به بهترین نحو رفع خواهد کرد.

مطالعه مطلب  ماکرو در برنامه نویسی سی ان سی چیست؟

مغزی رادیاتور را چگونه تعویض کنیم؟

در ادامه به بررسی مراحل موردنیاز برای تعویض شیر و مغزی رادیاتورها می پردازیم.

1. بررسی و تشخیص محل نشتی

همانطور که به آن اشاره کردیم، بارزترین نشانه خرابی مغزی یا شیر، مشاهده نشتی آب از رادیاتور است. بدین ترتیب نیاز است تا قبل از هر اقدامی رادیاتور را به طور دقیق بررسی و محل نشتی را تشخیص دهید.

اگر نشتی آب از شیر و مغزی رادیاتور باشد، از یکی از سه قسمت قابل انتظار می باشد:

  • نشتی از مغزی در میان شیر پایین و لوله رفت رادیاتور
  • وجود نشتی در بین بدنه و شیر رادیاتور
  • نشتی در محل زیر درپوش مخصوص شیر رادیاتور

پس از آشنایی با محل های احتمالی نشتی، می توان با استفاده از روش هایی که در ادامه به آن می پردازیم، اقدام به تشخیص محل دقیق نشتی نمود.

 

نشتی آب

برای این کار نیاز است تا یک دستمال پارچه ای تمیز را در سه قسمت ذکر شده به طور جداگانه ببندیم.سپس کمی صبر نمایید تا اثرات نشتی بر روی دستمال قابل مشاهده باشد. هنگامی که هر کدام از این دستمال ها خیس شوند، می توان مطمئن شد که آن محل، محل دقیق نشتی می باشد. از این رو نیاز است تا پس از تعویض مغزی شیر، قسمت موردنظر را توسط نوار تفلن آب بندی کنیم.

2. تخلیه کردن آب رادیاتور

پس از تشخیص محل نشتی، اولین اقدامی که باید انجام سود تخلیه آب رادیاتور شوفاژ است. این مرحله در تعویض مغزی رادیاتور از هر سه نقطه احتمالی مشترک است. بدین منظور نیاز است تا پکیج را خاموش نمایید. سپس شیر آب ورودی از سم پکیج به رادیاتور را ببندید. بدین ترتیب صبر کنید تا آب داخل شوفاژ به مقدار کافی خنک شود.

سپس هر دو شیر رفت و برگشت شوفاژ را به طور کامل می بندیم. حال ظرف خالی را برای جمع آوری آب شوفاژ در زیر شیر آن قرار می دهیم. در مرحله بعد با آچار فرانسه واشر دور شیر پایین یا همان رفت رادیاتور را باز می کنیم.

سپس با استفاده از آچار هواگیری، شیر هواگیری شوفاژ را به مقدار کم باز می کنیم. بدین ترتیب هوا از شیر تخلیه شده و جریان آب با سرعت بیشتری از شیر پایین رادیاتور تخلیه خواهد شد.

3. باز کردن شیر رادیاتور

پس از اینکه آب موجود در رادیاتور کاملاً تخلیه شد، اقدام به باز کردن شیر رادیاتور می نماییم. برای این کار به دو عدد آچار فرانسه نیاز داریم. بدین طریق که با یک آچار بدنه شیر شوفاژ را می گیریم و با دیگری اتصال میان بدنه و شیر رادیاتور را باز می کنیم.

مطالعه مطلب  چگونه آبکاری شیرآلات را ترمیم کنیم؟

4. تعویض مغزی رادیاتور شوفاژ

شیر رادیاتور را پس از باز کردن بررسی کنید تا در صورت مشاهده خوردگی یا زنگ زدگی داخل شیر و بدنه آن، به تعویض آن بپردازید. در این صورت نیاز است تا شیر قدیمی را با شیر جدید جایگزین نمایید.

اما اگر شیر سالم باشد، تنها کافیست تا مغزی رادیاتور را تعویض کنید. برای این کار، با استفاده از آچار مناسب مغزی را از درون شیر خارج کنید. سپس مغزی رادیاتور جدید را در داخل شیر قرار دهید. توجه نمایید نیاز است تا قبل از قرار دادن شیر در جای خود، چند دور نوار تفلن را به دور اتصال و دنباله شیر ببندید تا از آب بند شدن آن به طور کامل اطمینان حاصل نمایید. در آخر می توانید شیر رادیاتور را در جای خود قرار داد و نصب کرد.

توجه نمایید، برخی از رادیاتورها مغزی یدکی مخصوص به خود را دارا می باشند. در این صورت هنگام جایگزین کردن مغزی رادیاتور باید از برند مربوط به شوفاژ خود استفاده نمایید تا مشکلی پیش نیاید.

5. رفع نشتی از مغزی زیر درپوش شیر شوفاژ

در صورتی که نشتی رادیاتور از مغزی زیر درپوش شیر در پایین شوفاژ باشد، نخست باید درپوش شیر را بردارید. سپس به کمک یک انبردست دنباله شیر را به سمت بسته شدن بچرخانید.

تعویض مغزی

در مرحله بعد دور واشر شیر را با نوار تفلن آب بندی کنید تا از نشت آب از این محل پیشگیری شود.

در صورتی که با بررسی مشخص شود که شیر رادیاتور دچار مشکل شده است، نیاز است تا این قطعه را به طور کامل تعویض نمایید.

6. روشن کردن پکیج و هواگیری رادیاتور

پس از تعویض قطعه های موردنیاز، نوبت روشن کردن پکیج است. بدین منظور نیاز است تا سیستم را راه اندازی کنید و شیر رفت و برگشت رادیاتور شوفاژ را باز نمایید. مرحله آخر نیز مرحله هواگیری رادیاتور است تا هوای درون سیستم تخلیه شود و در روند کار رادیاتور اختلالی وارد نشود.

بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که هم شیر و هم مغزی رادیاتور از اصلی ترین قطعات شوفاژ است که در صورت خرابی، باعث اختلال در کار رادیاتور خواهد شد. از این رو بهتر است تا در صورت هرگونه مشکل در این قطعات، سریعاً اقدام به تعویض آن نمایید. چرا که وجود اختلال در سیستم رادیاتور، نه تنها باعث خراب شدن آن می شود، بلکه باعث کاهش حرارت خروجی از آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *