مقالات آموزشی, مقالات تخصصی و مرتبط

شیرآلات چشمی، محافظ مصرف آب

آشنایی با انواع شیرآلات چشمی

فهرست مطالب

شیرآلات چشمی، محافظ مصرف آب

با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد راحت شدن کارها هستیم. حتی بعضی اوقات با پیشرفت علم و تکنولوژی توانستیم در مصرف انرژی و موارد دیگر هم صرفه جویی کنیم. اختراع شیرآلات چشمی یکی از همان تکنولوژی‌های روز است که بسیار اهمیت دارد. در واقع با شیرآلات چشمی می توان کمک شایانی به کاهش مصرف آب کرد.

نکته قابل توجه این است زمانی که می خواهید از این شیرآلات چشمی استفاده کنید، هیچ نیازی به انرژی مکانیکی نیست. این نوع شیرآلات حالت اتوماتیک دارند. این نوع شیرآلات دارای حسگرهایی هستند که با آنها کار می کنند.

فقط نیاز است دست های خود را زیر این نوع شیرآلات چشمی قرار دهید تا آب از آنها خارج شود. در واقع با شیرآلات چشمی می توان تا 70 درصد از مصرف آب خانوارها را کاهش داد.

مکانیزم استفاده از این نوع شیرآلات کمی خاص و متفاوت از دیگر شیرآلات دستی است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد شیرآلات چشمی به شما خواهیم داد.

 

آشنایی با انواع شیرآلات چشمی

حسگر مادون قرمز:

شیرآلات چشمی دارای حسگر مادون قرمز هستند که گیرنده و فرستنده اشعه مادون قرمز در کنار هم نصب می شوند. زمانی که شما دستان خود را زیر این نوع حسگر نگه می دارید، حسگر متوجه این موضوع می شود و نسبت به آن واکنش نشان می دهد و آب باز می شود.

این شیرها به راحتی قابل تنظیم هستند. این شیرآلات اتوماتیک با حسگر مادون قرمز را می توانید به راحتی تنظیم کنید تا فاصله دستان شما با شیرآلات چشمی مطابق با تنظیمات شما باشد.

این موضوع کمک می کند تا شیرآلات چشمی متوجه شود دست ها را در چه فاصله ای تشخیص دهد. باید بدانید که هر چه فاصله ای که شما تنظیم می کنید، کمتر باشد، احتمال خطا هم در این نوع شیرآلات کمتر می شود.

حسگر نوری:

معمولا در نمونه های اولیه که این نوع شیرآلات ساخته شدند، حسگر نوری تعبیه میشده است. در این حالت زمانی که دست در زیر این نوع حسگرها قرار می گرفت، میزان نور کاهش پیدا می کرد و شیرآلات چشمی به این طریق واکنش نشان می دادند.

این نوع شیرآلات معایب بسیار زیادی داشتند که باعث شد خیلی زود هم اصلاح شوند.

در واقع زمانی که نور کم و یا حتی زیاد میشد، عملکرد این نوع شیرآلات هم به هم میریخت زیرا آنها به نور حساس بودند. حسگر نوری در این نوع شیرآلات خیلی سریع میسوخت و در نتیجه شیرآلات هم کار نمیکرد.

به دلیل همین مشکلات این نوع شیرآلات چشمی مورد استقبال افراد قرار نگرفت. البته بیشتر این مشکلات برطرف شد. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از این نوع شیرآلات می پردازیم.

مزایای استفاده از شیرآلات چشمی اتوماتیک

رعایت بهداشت

ساختار شیرآلات چشمی به گونه ای طراحی شده است که تماس دست با آن صورت نمی گیرد و بدون هیچ تماسی آب باز و بسته می شود.

همین موضوع باعث می شود تا بیماری های پوستی کاهش پیدا کنند و هیچ گونه میکروب و ویروسی از این طریق انتشار پیدا نمی کنند. این روزها که ویروس کرونا تمامی جهان را درگیر کرده است، استفاده از این نوع شیرآلات در روزهای کرونایی بسیار توصیه می شود.

مطالعه مطلب  دستگاه CNC چیست + مزایا و معایب دستگاه CNC

عمر مفید بالا

همانطور که می دانید این نوع شیرآلات چشمی هیچ گونه اهرمی برای باز و بسته کردن ندارند. در نتیجه این موضوع باعث می شود تا عمر مفید شیرآلات چشمی بالا رود.

البته این موضوع در صورتی صدق می کند که جنس این نوع شیرآلات خوب و مناسب باشد. با این کار می توانید از هزینه‌های جاری هم تا حد زیادی صرفه جویی کنید.

صرفه جویی در مصرف آب با شیرآلات چشمی

کمبود منابع آب معمولا همیشه وجود داشته است. به همین دلیل بهتر است همه ما تا آنجایی که در توان داریم در مصرف آب صرفه جویی کنیم. در واقع همیشه مقدار زیادی آب هنگام حمام کردن، شستشوی دست ها، مسواک زدن و … هدر می رود.

در واقع یکی از دلایل اصلی هدر رفتن آب، باز ماندن شیر آب هنگام مصارف است. حتی زمانی که هم که در آن فاصله به آب نیاز نداریم، شیر آب باز است و این موضوع باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب می شود.

شیرهای اتوماتیک این امکان را به شما می دهند تا هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، آب بی مورد باز نماند و هدر نرود.

استفاده بدون برق

جالب است بدانید که برخی از شیرهای اتوماتیک دارای باطری ذخیره کننده هستند و زمانی که برق شهری قطع می شود، با استفاده از همین منابع ذخیره کننده، کار می کنند. این باتری ها مدار هوشمند دارند و در صورتی که شارژ آنها کامل شود، اتصال با برق را قطع می کنند. این کار باعث می شود تا از خراب شدن باتری جلوگیری شود.

بررسی فشارآب

یکی از بهترین ویژگی های شیرآلات چشمی در مقایسه با شیرآلات مکانیکی این است که زمانی که در ساختمان‌های بلند مرتبه زندگی می کنید، دیگر نگرانی کاهش آب را نخواهید داشت. همه ما می دانیم که شیرهایی که در ساختمان های بالای 5 طبقه هستند، فشار آب را به خوبی منتقل نمی کنند.

در این حالت بهترین کار استفاده از شیرهای چشمی است که بدون هیچ گونه تغییری فشار آب را کنترل می کنند و بدون کاهش فشار می توانید به کارهای خود رسیدگی کنید.

موارد مصرف

معمولا شیرهای اتوماتیک در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال در دستشویی، حمام و حتی آشپزخانه و حتی مکان های عمومی بیشترین استفاده ها را دارند. برای مراکز درمانی و بهداشتی هم این نوع شیرها بهترین گزینه هستند زیرا با استفاده از آنها می توان تا حد زیادی بهداشت را هم رعایت کرد.

مزایا و معایب شیرآلات چشمی

با پیشرفت علم و تکنولوژی همه کارها بسیار آسان و راحت شده است و در هر صنعتی شاهد این پیشرفت چشمگیر هستیم. جالب است بدانید که حتی در صنعت شیرآلات هم شاهد پیشرفت علم هستیم به طوری که هنگام شستشوی دست های خود دیگر نیازی به دست زدن به شیر آب وجود ندارد. شیرآلات چشمی نامی است که به این محصولات داده شده است. این اختراع بسیار کارآمد است و مانند تمامی اختراعات دیگر دارای مزایا و معایبی است. این نوع شیرآلات چشمی در محیط های عمومی بسیار خوب و بهداشتی است زیرا نیازی به تماس دست ندارد. در ادامه این مقاله سعی داریم در مورد مزایا و معایب شیر چشمی صحبت کنیم.

مطالعه مطلب  نحوه تعویض سوپاپ شیر دوش

چگونگی کارکرد شیرآلات چشمی

نحوه کار با شیرآلات چشمی بسیار راحت و آسان است و فقط باید دست های خود را زیر آنها بگذارید تا با چشمی اتوماتیک تشخیص داده شود و آب باز شود. قطعا چگونگی کارکرد این سیستم کمی پیچیده تر است. این شیرهای آب الکترونیکی دارای 4 بخش اصلی هستند. حسگر الکترونیکی، شیر کنترل برقی، بدنه شیر و منبع تغذیه این چهار بخش اصلی هستند. این 4 بخش در همه انواع شیرآلات چشمی وجود دارند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این بخش های شیرآلات چشمی به شما خواهیم داد.

  • شیر کنترل برقی:

این قطعه وظیفه قطع و وصل کردن جریان آب را به واسطه برق دارد. البته برخی از شرکت ها ترجیح می دهند که از موتورهای دنده ای برای قطع و وصل کردن آب استفاده کنند.

  • حسگر الکترونیکی:

این قطعه وجود اشیا و یا اجسام را در اطراف شیر حس می کند و به همین واسطه هم دستور قطع و وصل جریان آب را به شیر برقی صادر می کند.

  • منبع تغذیه:

همانطور که گفتیم شیر برقی برای قطع و وصل کردن جریان آب است که این شیر برای کارکردن نیز به یک منبع تغذیه دارد. معمولا در بیشتر شیرآلات چشمی از جریان برق برای منبع تغذیه استفاده می شود. زمانی هم که برق قطع می شود، از یک باتری برای این نوع شیرها استفاده می‌ شود.

  • بدنه شیر:

 بدنه شیر هم قسمت خارجی شیرآلات چشمی است که کاملا قابل مشاهده است.

 

 

انواع شیرآلات اتوماتیک

شیرآلات اتوماتیک به دو دسته شیرآلات چشمی و لمسی یا تاچ تقسیم بندی می شوند. شیرآلات چشمی موضوع مورد نظر ما در این مقاله است. تنها تفاوتی که بین شیرآلات چشمی وجود دارد، در حسگر آنها است. این نوع شیرآلات را می توانیم بر اساس همان حسگر الکترونیکی آنها دسته بندی کرد.

اگر بخواهیم این شیرها را بر اساس نوع حسگر دسته بندی کنیم، می توانیم به نوع جدید و قدیم آن بپردازیم. جالب است بدانید که در تولید اولین شیرآلات چشمی از حسگر نوری برای قطع و وصل کردن آب استفاده می کردند. البته این حسگر دارای معایبی بوده است که به مرور حذف شد. حسگرهای نوع دوم در شیرآلات چشمی، حسگرهای مادون قرمز هستند.

در واقع در کنار شیر، یک گیرنده و یک فرستنده قرار می گیرد تا هنگامی که جسم خارجی نزدیک می‌ شود، سیگنال گیرنده تغییر کند و حسگر به راحتی از وجود جسم خارجی مطلع می شود. در واقع از بهترین مزایای شیرآلات چشمی حسگرهای مادون قرمز بود که مشکلات حسگرهای قدیمی را برطرف کرد.

مزایای شیرآلات چشمی

  • صرفه جویی در مصرف آب
  • از بسیاری از بیماری ها با شیرآلات چشمی جلوگیری می شود. بیماری هایی نظیر کرونا و آنفولانزا و … با این نوع شیرآلات انتشار پیدا نمی کنند زیرا نیاز به تماس دست نیست.
  • سهولت در شستشوی دست ها
مطالعه مطلب  چگونه آهک روی شیرآلات را تمیز کنیم؟

معایب استفاده از شیرآلات چشمی

  • اگر حسگر در این شیرآلات به خوبی تنظیم نشود، به خوبی کار نمی کنند و در کل کار کردن با آنها سخت می شود. در واقع شیر آب خیلی دیرتر متوجه جسم خارجی می شود و خروج آب هم زمانبر می ‌شود.
  • قیمت بالای شیرآلات چشمی
  • هزینه بالا تعمیر و نگهداری شیرآلات چشمی

توجه داشته باشید که اگر شیرآلات چشمی دچار مشکل شوند، تنها با تعویض یک قطعه و یا کارتریج توسط شما تعمیر نمی شوند و برای تعمیر نیاز به بررسی توسط متخصصین دارند.

دلایل استفاده از شیرآلات چشمی

با توجه به توضیحاتی که داده ایم، مزایای شیرآلات چشمی در مقابل معایب آن بسیار بیشتر است و به طور کلی معایب این نوع شیرآلات خیلی هم اهمیت ندارند و قابل چشم پوشی هستند. از هر نظری استفاده از این نوع شیرآلات بسیار به صرفه و خوب است.

به طور کلی اگر استفاده از شیرآلات چشمی در هر مکان عمومی و خصوصی رایج شود، در مصرف آب بسیار صرفه جویی می شود و بخشی از بحران کم آبی در کشور برطرف می شود.

موارد مصرف شیرآلات چشمی

معمولا از این نوع شیرآلات در مکان های عمومی استفاده می شود تا بهداشت آن مکان بیشتر رعایت شود. البته در منازل هم می توان از این نوع شیرآلات استفاده کرد که کاربرد بیشتر آنها در دستشویی ها و روشویی است. در خارج از کشور از شیرآلات چشمی حتی برای آب خوری حیوانات هم استفاده می شود، زیرا حیوانات نمی ‌توانند از شیرآلات معمولی استفاده کنند و با گذر از کنار شیر چشمی، شیر آب باز می شود و ظرف آنها پر می شود. یکی از بزرگترین مزایای شیرآلات چشمی برای حیوانات است.

آشنایی با محصولات دربندی آراد

شرکت تولیدی بازرگانی دربندی آراد یکی از مجموعه های بسیار معتبر با چندین سال سابقه است که در زمینه تولید قطعات برنجی آب و گاز فعالیت خود را شروع کرده است. تولید مغزی های شیرآلات بهداشتی ساختمان قطعاتی مانند مهره چپ، سوپاپ های دوش، سرشلنگی، توری بندها و … از محصولات تولیدی این مجموعه بزرگ هستند. برای سفارشات عمده این محصولات می توانید وارد سایت دربندی آراد شوید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد شیرآلات چشمی و کاربرد آنها بدست آورده باشید.

تمامی محصولات در این شرکت باکیفیت بالا ساخته می شوند. انواع  ناودانی و بازویی شیرآلات بهداشتی، مغزی برنجی، سرشلنگی بخاری، سوپاپ های دوش و … در این شرکت تولید و عرضه می شود.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد شیرآلات چشمی که محافظ مصرف آب هستند، بدست آورده باشید.

سخن پایانی

به طور کلی هر وسیله ای که به دست انسان اختراع می شود، دارای مزایا و معایبی است. باید به بررسی دقیق این مزایا و معایب پرداخت، اگر مزایای آنها نسبت به معایب آنها بیشتر و بهتر باشند، آن وسیله می تواند گزینه خوبی برای استفاده در جامعه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *