مقالات تخصصی و مرتبط

آشنایی با انواع ابزار برش

ابزار برشکاری

آشنایی با انواع ابزارهای برشکاری

برای انجام برشکاری هم مانند هر نوع عملیات دیگری که در صنایع انجام می شود حتماً باید ابزارهای خاص مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع ابزارهای خاصی برای انواع برش سرد، برش با گاز، برش گرم و … وجود دارند که هر کدام دارای جنس و مزایا و معایبی هستند. هر کدام از این ابزارها بسته به نوع برش ایجاد شده اند تا کارها به بهترین شکل ممکن انجام شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات خوب و مفیدی به دست آوردید.

فهرست مطالب

 همه چیز در مورد برش سرد

در ابتدا باید بدانیم که برش سرد برای چه نوع صنایع مورد استفاده قرار می گیرد؟ باید بدانید که این نوع برش برای برش فلزات به کار می روند. توجه داشته باشید که حرارت برش به هیچ عنوان به حالت مستقیم به کار منتقل نمی شود. در واقع مناسب ترین روش با توجه به سایز و ابعاد قطعه انتخاب می شود. دستگاه های برش به روش سرد اعم از واترجت، اره نواری، اره دستی، اره دیسکی و … هستند. برش سرد دارای مزایایی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایای دستگاه های برش سرد

  • کمک به کاهش ضایعات
  • دارای کیفیت سطحی خوب و مناسب قطعات یکسان
  • انعطاف پذیری بیشتر و بهتر
  • عدم تولید گازهای سمی
  • قابلیت برش در سایزها و اشکال مختلف

البته باید بدانید که هر دو دستگاه دارای معایبی هم هست از جمله معایب این نوع دستگاه های سرد می توان به گران قیمت بودن آن ها، هزینه نگهداری بالا و نیاز به نیروی کار متخصص و … اشاره کرد.

مطالعه مطلب  تاریخچه اختراع شیرآلات در جهان و ایران

دستگاه برش گرم

  توجه داشته باشید که در روش برش گرم دمای قطعه کاری که در کار انجام می شود تا دمای ذوب بالا می‌رود تا قطعات به راحتی از یکدیگر جدا شوند. کار کردن با دستگاه برش گرم هم مانند دستگاه برش سرد دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

 مزایای دستگاه برش گرم  

  • عملیات برش در کار با دستگاه برش گرم دارای سرعت بالایی است به طوری که هیچ گونه تراشه ایجاد نمی شود.
  • کاهش زمان برشکاری

 بررسی معایب دستگاه برش گرم

  • در دستگاه برش گرم ساختار مولکولی فلز در محل برش و اطراف آن دچار تغییر می شود.
  • تغییر ظاهری در کناره های محل برش
  • عملکرد نامناسب به همراه دقت پایین

 دستگاه های متفاوتی برای برش گرم  اعم ازدستگاه پلاسما، دستگاه تیغ اره های دیسک آتشی و …وجود دارد.

ادامه مبحث آشنایی با انواع ابزارهای برشکاری

 نگاهی به انواع دستگاههای برش سرد

  • دستگاه اره نواری

 دستگاه اره نواری بهترین گزینه برای برش قطعات ضخیم است که این کار را با دقت بسیار بالا انجام می دهد. محورهای این دستگاه به کمک الکتروموتور به چرخش در می آیند و با استفاده از یک جک هیدرولیکی قطعه را حرکت می‌دهد تا عملیات برش انجام شود. توجه داشته باشید که از این نوع دستگاه می توان به ویژگی هایی مانند قابلیت برنامه ریزی، انجام برش به حالت اتوماتیکی، برش زاویه دار قطعات و … اشاره کرد.

  • آشنایی با دستگاه اره دیسکی

نوع دیگری از این دستگاه برای استفاده در برش گرم به نام دستگاه اره آتشی وجود دارد. امنیت بالاتر به همراه کیفیت بهتر را می توان از این دستگاه نسبت به دستگاه اره آتشی انتظار داشت. این دستگاه دارای تیغه های بسیار خوبی است که فلزات را به راحتی برش می دهد.

  • بررسی دستگاه اره لنگ

این دو دستگاه برای برش به حالت به عقب و بالا رفتن بر روی قطعه کار می کند. در واقع این دستگاه به علت عملکردی که دارد نسبت به دیگر دستگاه ها دارای دقت کمتر و تولید ضایعات بیشتر است. در نتیجه کاربرد کمتری در صنعت دارد.

  • همه چیز در مورد دستگاه اره دستی

 اگر بخواهیم یک نوع دستگاه بسیار ساده را مثال بزنیم ، می توانیم به دستگاه برش اره دستی اشاره کنیم. در واقع باید بدانید که نیروی دست بر عملکرد این وسیله بسیار تاثیرگذار است و افرادی که با اره دستی کار می‌کنند حتما باید تجهیزات ایمنی لازمه را داشته باشند.

  • دستگاه برش واتر جت

جالب است بدانید که از این دستگاه بیشتر برای برش سنگ ها  به جای برش فلزات استفاده می کنند. این دستگاه به کمک موتورهای پر فشار آبی عملیات برش مواد سخت را به خوبی انجام می‌دهند. دقت و سرعت بسیار بالای این دستگاه و همچنین اتومات کار کردن آن باعث شده است تا افراد زیادی در صنایع از آن استفاده کنند. در ادامه بررسی انواع دستگاههای برش گرم می پردازیم.

مطالعه مطلب  بررسی تراش های CNC ریل مورب با بدنه یکپارچه ریخته گری True Slant

 آشنایی با انواع دستگاه های برش گرم

دستگاه پلاسما و هوا برش

حوه عملکرد این دستگاه به صورت است که با استفاده از مشعل مقدار زیادی گاز را به صورت فشرده و با سرعت به بیرون هدایت می کند. حدود ۲۵ هزار درجه سانتی گراد حرارت توسط این دستگاه تولید می شود که این حرارت باعث ذوب شدن نقطه مدنظر در قطعه کاری می شود. جالب است بدانید که این دستگاه دارای کارایی‌های دیگری هم است که البته به علت خطراتی مانند امواج رادیویی و احتمال برق گرفتگی کاربردی ندارد.

اطلاعاتی در مورد تیغه اره دیسکی آتشی

 نوع عملکرد این دستگاه به این صورت است که حرارت زیادی را در محل برش ایجاد می کند تا قطعات به راحتی جدا شوند. در واقع باید بدانید که این دستگاه دارای مزایای بیشتری نسبت به پلاسما است زیرا سرعت و دقت بسیار بیشتری دارد. یکی از نکات قابل توجه این است که تغییرات کمتری بر روی ساختار مولکولی آهن آلات به وجود می آورد.

 

آشنایی با برش لیزری

 برش لیزری از آن دسته از دستگاه هایی است که دارای طرفداران بسیار زیادی است زیرا آسیب خیلی کمتری به قطعه وارد می کند. نوع عملکرد آن به این صورت است که اشعه لیزر عملیات برش را با سوزاندن، ذوب و تصعید به پایان می‌رساند.

 

نگاهی به جنس ابزارهای برشکاری  

 توجه داشته باشید که جنس ابزارهای برشکاری برای راحتی و سهولت در کار و همچنین مقاومت آنها در برابر قطعه کاری بسیار اهمیت دارد. در واقع قطعات با استفاده از ابزارهای برشکاری مناسب به راحتی تراشیده و برش داده می شوند و به مراحل بعدی منتقل می‌شوند. جالب است بدانید که اگر جنس ابزارهای برشکاری مناسب باشد باعث افزایش طول عمر خود آنها می شود و کیفیت کار هم خیلی بهتر است رقم میخورد.

مطالعه مطلب  معرفی انواع پرلاتور شیرآلات + آموزش تعویض پرلاتور

برای کسب اطلاع از طول عمر ابزار پیشنهاد میشود مقاله همه چیز در مورد طول عمر ابزار را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *