مقالات تخصصی و مرتبط

بررسی تراش های CNC ریل مورب با بدنه یکپارچه ریخته گری True Slant

می توانیم بگوییم از پرکاربردترین ابزار های صنعتی در حوزه ساخت، قطعات تراش های CNC هستند. همانطور که می دانید دستگاه های تراش سی ان سی مکانیزم بسیار ساده‌ای دارند و از مکانیسم راحت و ساده تراش دستی پیروی می کنند. توجه داشته باشید که عملکرد آنها به صورت کنترل عددی، استفاده و اجرای اتوماتیک به واسطه برنامه نویسی است. به طور کلی باید بدانید که دستگاه های تراش سی ان سی در دو نوع هستند که نام آنها بستر ریل مورب SLANT BED یا ریل تخت FLAT BED هستند. باید بدانید که که هر کدام از این ها دارای مزایا و معایبی هستند که در مقاله های قبلی به آنها اشاره کرده ایم. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی و تحلیل دستگاه های تراش مورب Slant bed بپردازیم و البته تمام جوامع و زوایای آن را هم در نظر می‌گیریم.

به طور کلی طراحی برای دستگاه های تراش مورب در نظر گرفته شده است که یکی از آنها از نوع ریخته گری یکپارچه و دیگری هم از نوع بدنه دو تیکه است. تراش های سی ان ریل مایل از نوعی یکپارچه به گونه ای هستند که ساختار کلی بدن ها به حالت یکپارچه و یکجا ریخته گری شده است و در واقع هیچ گونه قطعه و یا قسمتی از ریل به صورت جدا نیست. اما در تراشه های دو تیکه وضعیت به این حالت نیست و بدنه آنها دارای دو تیکه جدا از هم است که در مراحل بعدی به یکدیگر پیچ می شوند. یک بخش گوه شکل و بخش دیگر هم بدنه اصلی است که مانند دستگاه های تراش ریل تخت، ساخته و طراحی می شوند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بسیار جامع‌تری به دست آورید.

مطالعه مطلب  فلاش تانک چیست؟ و چه فرقی با سیفون دارد؟

 

فهرست مطالب

علت ساخت و طراحی مختلف در این دو نوع تراش ریل مورب چه چیزهایی است؟

1) برای انجام براده برداری بیشتر و بهتر استقامت و بالاتر سرعت و صافی سطح مورد نظر در تولید قطعات 2) برای فراهم نمودن تخلیه سفاله و تراش های به وجود آمده به شکل بهتر در تولیدات بیشتر

3) به علت افزایش زمان مولد ماشینکاری و البته ماندگاری و دوام بیشتر قطعات در ماشین های تراش مورب 4) به علت همراستایی و همگن بودن محورها تا و مرغک و کنترل اثرات دمایی

5) توجه داشته باشید که دستگاه های تراش مورب، زاویه برشی نسبت به قطعه کار امکان ایجاد ارزش های بسیار کمتر در مقایسه با تراش های ریلی و تخت به وجود می‌آورند.

6) در ماشینهای تراش ریل مورب در مقایسه با تراش های ریل تخت افزایش دقت ماشینکاری وجود دارد. توجه داشته باشید که صلیب دستگاه به علت زاویه پشتیبانی saddle که به حالت دو تیکه و کاملاً یکپارچه ساخته شده است در خصوص تراش های slant در طول حرکت محور ایکس بیشتر است. این مزایایی که برای شما توضیح داده ایم از مهمترین موارد در بخش مقایسه تراشه‌های موقت ریل تخت است. در ادامه این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد اجزا و ساخت و طراحی آنها به شما بدهیم.

توضیحاتی با مثال قانون سوم نیوتن

همه ما می‌دانیم که هر عملی دارای عکس العملی است و این قانون سوم نیوتن است به این صورت هر زمانی که جسمی به جسم دیگر نیرو وارد کند، جسم دوم هم نیرویی به همان اندازه اما در جهت مخالف به جسم اول وارد می کند. با توجه به این نوع قانون می توانیم بگوییم که در زمان ماشینکاری و اعمال فشار به واسطه ابزار و در مجموع تارت بر روی قطعات کار ، نیرویی به جهت مخالف به تارت و اجزای حرکتی آن وارد می‌شود . قطعاً این نیرو پیامدهایی اعم از افزایش دما، انبساط تغییرات حرکتر، لرزش های میکرونی و فرسایش آنها در کل دستگاه به وجود می آورد.

مطالعه مطلب  معرفی شرکت زیمنس

از این رو این مشکلات باید برطرف شود و برای حل آن ها شرکت های تولید کننده تراش سی ان سی استراتژی نهایی را در این بین بر اساس ابعاد قیمتی و بازار هدف خود ایجاد می کنند. باید بدانید که بهترین گزینه در این مسئله دستگاه تراش سی ان سی آن هم از نوع یکپارچه است، زیرا ساختار یک تیکه و در نهایت وزن بیشتر تمامی این لرزش ها را که به وجود می آیند را بر خود جذب می کند و در نهایت باعث افزایش بهره وری دستگاه، عمر قطعات حرکتی و صافی سطح و کیفیت بالاتر ماشینکاری می شود.

بررسی لرزش ها در تراش های CNC با ساختار دو تیکه

در این حین باید بدانید که در تراش های CNC با ساختار دو تیکه لرزش های ایجاد شده بسیار بیشتر می شوند و این موضوع به علت پیچ شدن بخش گوه و بدنه تخت است. در نهایت هم باعث افزایش خدمات تعمیراتی زمان مولد ماشینکاری و بهره‌وری کمتر می‌شود. البته باید بدانید که این موضوع به عنوان یک مشکل بزرگ و ایراد بسیار سرسخت در این دستگاه ها به حساب نمی آید زیرا در ابتدای ساخت آنها این نوع طراحی برای آنها در نظر گرفته شده است. در واقع هزینه های ساخت در این دو دستگاه هم کمتر می‌شود.

صنعت گرانی که در قسمت تولید قطعات کوچک با سختی کمتر هستند می‌توانند از دستگاه تراش مورب استفاده کنند. از این رو باید بدانید کسانی که با صنایعی با تولید قطعات انبوه و با گراف سختی بیشتر مواد کار می کنند، قطعاً میزان بهره‌وری برای آنها بسیار اهمیت دارد و باید از دستگاه های نوع mono bhock استفاده کنند. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید برای رسیدن به کیفیت خوب و مطلوب در ساخت دستگاه تراش عوامل و جزئیات بسیار زیادی دخیل هستند برای مثال از چه نوع استراتژی ها و برنامه هایی برای ساخت و طراحی و کنار هم قرار گرفتن اجزا برای کاهش فرسایش استفاده شده است؟ اما کلیت و نهایت مسئله به ساختار ریخته گری مربوط می شود که در ادامه در مورد مزایای ساختار روشنگری بیشتر توضیح می دهیم .

مطالعه مطلب  تراشکاری فولاد

مزایای ساختار ریخته گری

افزایش وزن ذاتی دستگاه تراش از مهم ترین مزایای ساختار ریخته گری است و به همین علت با توجه به بررسی اولیه دستگاه تراش در قطر ماشین کاری و تناسب ابعادی آن می توان به وزن تقریبی مناسبی رسید. جالب است بدانید که از مهمترین و اصولی ترین مزایای دستگاه تراش سی ان سی یک پارچه نسبت به دستگاه های تراش دو تیکه، فرسایش و کنترل انبساط اجزای حرکتی است.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *