مقالات تخصصی و مرتبط, مقاله ماشین افزار

اصول ماشین کاری سریع

ماشین کاری سریع

ماشین کاری سریع

معمولاً به فرز کاری انگشتی با سرعت دورانی بسیار بالا و پیشروی سریع ماشین کاری سریع می گویند. در طی ۶۰ سالی که گذشته است ماشین کاری سریع در تولید قطعات فلزی و غیر فلزی با وضعیت خاص بسیار گسترش یافته است. و در این حین ماشینکاری مواد با سختی HCR 50 اعمال گردیده است. ماشینکاری معمولا برای قطعات فولادی که تا حدود HCR 42-32  سخت شده اند، وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • ماشینکاری نیمه پرداختی و یا همان خشندر موقعیتی که هنوز سخت نشده‌اند.
  • انجام عملیات حرارتی برای رسیدن به سختی نهایی که حدود 63 HCR است.
  • ماشینکاری الکترودها به خصوص در شعاع های کوچک و گوشه ها و حفره های عمیق

در واقع برای بسیاری از قطعات و اجزا فرآیند تولید این گزینه ها وجود دارد البته باید بدانید که در مورد قالب ها هم باید پرداخت کاری دستی که به نصب نیاز به زمان بیشتری هم دارد اضافه کرد. از این موضوع نتیجه می‌گیریم که هزینه ها بیشتر می شود و زمان آماده سازی هم طولانی تر خواهد شد. حال می خواهیم بدانیم که اهداف اصلی صنایع قالب سازی چیست؟ در واقع باید بدانید که هدف اصلی از این موارد این است که نیاز به پولیش زدن دستی کاهش پیدا کند و یا به طور کلی حذف شود، اما در عوض کیفیت هم بهبود بخشیده شود و هزینه های تولید و زمان آماده سازی هم کاهش پیدا کنند.

 

فهرست مطالب

  چه فاکتورهای اقتصادی و فنی اصلی برای پیشرفت ماشین کاری سریع نیاز است؟

 بقا:

موضوع قابل توجه این است که ماشینکاری سریع به نوعی امید بخش و ارائه دهنده راهکارهای جدید و نوین است. اگر توجه داشته باشید همیشه رقابت در بازارهای فروش کالا با تهیه استانداردهای جدید همراهی می کند. در نتیجه نیاز است تا بهره‌وری خیلی بیشتر و با کمترین هزینه انجام شود. این موارد باعث می شوند تا پروسه ها و فناوری های جدید و نوین تولیدی ایجاد شوند.

مطالعه مطلب  بررسی تراش های CNC ریل مورب با بدنه یکپارچه ریخته گری True Slant

مواد:

توجه داشته باشید که آلیاژهای فولادی ضد زنگ و مقاوم به حرارت مخصوص وجود دارند. در صنایع قالب سازی هم معمولاً مشکل ماشین کاری فولادهای ابزاری سخت شده از مرحله خشن کاری تا پرداخت کاری وجود دارد. این موضوع نشان می دهد که مواد جدیدی پیشرفت کردند که ماشین کاری، عملیاتی سخت است در نتیجه نیاز به راه حل های جدید ماشین کاری وجود دارد.

کیفیت:

نیاز به محصولاتی داریم که قطعات و اجزا با کیفیت تر داشته باشد در میان این رقابت ها نتیجه رو به افزایش باشد. این موضوع را در نظر بگیرید که اگر ماشین کاری به بهترین شیوه ممکن انجام شود راهکارها و راه حل‌های بسیار زیادی در این زمینه ارائه خواهد داد.

فرآیندها:

یکی دیگر از کاربردهای ماشین کاری نیاز به زمان بازدهی کوتاه تر به واسطه کاهش تعداد باز و بست کردن ها و روش های ساده تر است. یکی از اهدافی که در صنعت قالبسازی وجود دارد این است که ابزارهای سخت شده کوچک در SET_UP ماشینکاری شوند. جالب است بدانید که حتی بسیاری از فرآیندهای بسیار پر هزینه و زمان بر EDM  را هم می توان به واسطه ماشین کاری سریع، کاهش و یا حذف کرد.

 

طراحی و پیشرفت

توجه داشته باشید که در عصر جدید یکی از ابزارهای بسیار مهم برای رقابت، فروش محصولات تازه است. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که امروزه عمر متوسطی که برای قطعات خودرو ها در نظر گرفته اند که حدود ۴ سال است . و عمر گوشی های تلفن هم حدود سه ماه است. یکی از شرایطی که برای پیشرفت بسیار دقیق در این طرح ها و کاهش زمان عرضه آنها وجود دارد استفاده از تکنیک های ماشین کاری سریع است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی دقیق و مفید در مورد ماشین کاری سریع بدست آورید.

مطالعه مطلب  تراشکاری برنج

 

 ماشین کاری سریع به چه معناست؟  

در واقع باید بدانید که منظور از ماشینکاری با سرعت بالا تنها سرعت برشی بالا نیست. در این روش عملیات با روش های بسیار خاص و با تجهیزات تولیدی بسیار منظم و دقیق انجام می گیرد. منظور از ماشینکاری با سرعت بالا ماشینکاری با اسپیدلهای با سرعت بالا هم نیست. زیرا بسیاری از کاربردهای ماشین کاری سریع با اسپیدلهایی انجام می‌شود که سرعت متوسط و ابزارهای بزرگ دارند. در ادامه این مقاله سعی داریم تا اطلاعاتی در مورد مزایای ماشین کاری سریع به شما بدهیم.

مزایای ماشین کاری سریع

کاهش تعداد مراحل فرایند برای قطعات کوچک

استفاده از فرایند هایی با قابلیت تولید بالا

حداقل فرسایش ابزار

نیاز به دانش بالا در تخصص فرآیندها

توجه داشته باشید که در ماشین کاری سریع معمولاً ماشین کاری در درجه حرارت بالا است. انتخاب ابزار هم بر اساس مقاومت سایشی و همچنین بر اساس قابلیت حفظ مقاومت سایشی در دماهای بسیار بالا صورت می گیرد .

پوشش TIAIN در ماشینکاری سریع

معمولاً در ماشین کاری سریع از این نوع پوشش استفاده می‌شود زیرا این پوشش با ایجاد یک سد حرارتی حفاظت خوبی در برابر ابزار ایجاد می کند و به لحاظ حرارتی هم بسیار مقاومت دارد. نکته قابل توجه این است که این نوع پوشش در ماشین کاری سریع تنها در دمای بالا عملکرد خوبی دارد.

 ابزارهای مورد نیاز  

ابزارهای مورد نیاز هستند در این ماشین کار حتماً باید از گری از ابزارهای کاربردی استفاده کرد که علاوه بر فرش قرمز رنگی سختی بالایی داشته باشند زیرا در ماشین‌کاری سریع در بیشتر اوقات شوک های بسیار زیادی وجود دارد.  در این بین این ارتعاشات تغییرات دمایی ضربه و … همگی در سرعتهای بیشتر در شرایط بحرانی تر ایجاد می کنند. زمانی که چقرمگی بالا باشد، احتمال ترک خوردن و یا حتی لب پر شدن به علت این شوک ها خیلی کمتر می شود. کاربردهای ریزدانه ای های بسیار زیادی وجود دارند که چقرمگی بهتر و حتی تغییرات سختی خیلی کمتری نسبت به گریدهای درشت تر دارند. توجه داشته باشید که ماشینکاری معمولا با درجه حرارت بالا انجام می شود. انتخاب ابزار هم علاوه بر اهمیت به مقاومت سایشی باید بر اساس قابلیت حفظ مقاومت سایشی در دماهای بالا انجام بگیرد.

مطالعه مطلب  معرفی انواع پرلاتور شیرآلات + آموزش تعویض پرلاتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *