راهنمای خرید ماشین آلات, مقالات تخصصی و مرتبط

همه چیز در مورد طول عمر ابزار

فهرست مطالب

همه چیز در مورد طول عمر ابزار

یکی از مواردی که در ماشین کاری بسیار اهمیت دارد، بحث طول عمر ابزار است. در واقع می‌خواهیم بدانیم که ابزارهایی که در ماشینکاری به کار می روند چقدر عمر می کنند و چه عواملی در افزایش و کاهش طول عمر آنها موثر هستند؟ اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد حتما این مقاله را به طور کامل و با تمرکز بالا مطالعه فرمایید تا به بررسی این عوامل به طور کامل بپردازیم.

عوامل موثر بر طول عمر ابزار

هندسه ابزار برنده

مایع خنک کننده

میزان درجه حرارت محیط و ابزار

کیفیت خود ابزار کیفیت

جنس قطعه کار از لحاظ ترکیب شیمیایی

ارتعاش دستگاه

معیار شکست ابزار

در میان این مواردی که برای شما نام برده ایم، معیار شکست ابزار در طول عمر ابزار از اهمیت بیشتری برخوردار است. حتما برای شما هم سوال است که منظور از معیار شکست ابزار چیست؟ در واقع باید بدانید که این میزان از قبل تعیین شده است و نوع تعیین آن هم به عواملی مانند دقت برده برداری، کیفیت و … بستگی دارد. این مقدار از قبل تعیین شده برای خوردگی ابزار و فرسایش یک پدیده است. عمر اصلی ابزار هم بر اساس همین معیار شکست مشخص می شود. معیار شکست خود دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها به طور دقیق می‌پردازیم.

 

 آشنایی با انواع معیار شکست

معیار شکست مستقیم

توجه داشته باشید که این نوع معیار شکست با ابزار برنده سر و کار دارد.

معیار شکست غیر مستقیم

این نوع معیار شکست با عوامل فرسوده شدن ابزار ارتباط دارد.

مطالعه مطلب  تعویض سینک ظرفشویی

بررسی انواع معیار شکست مستقیم

  • CHIPING: به جدا شدن براده از ابزار برنده می گویند.

2) FINE CRACKS:  ترک خوردن ابزار برنده را Fine Cracks می گویند.

  • Crater Wear. Wear Land: این دو نوع هم از فرسایش های مستقیم و بسیار اصولی و مهم در ابزار به حساب می آیند.

 

نگاهی به انواع معیار شکست غیر مستقیم

نیروهای براده برداری

حد مشخصی برای این نیروها در نظر گرفته می شود و این حد بر اساس کیفیت و دقت کاری لازم است.  این نیروها بر روی ابزار برش اندازه گیری می شوند تا بتوان معیار شکست و این ابزار را بدون واسطه به دست آورد. توجه داشته باشید که این موضوع در دستگاه های اتوماتیک بسیار اهمیت دارد. با اندازه گیری این نیروها به راحتی می توان معیار شکست و بخصوص عمر ابزار را تخمین زد.

کیفیت سطح دقت ابعادی قطعه کار این مورد هم از عواملی است که در دستگاه‌های CNC بسیار مورد توجه قرار می گیرد.   از عواملی که در این مقاله برای شما توضیح داده ایم، Crater Wear Land بسیار اهمیت دارد این مورد تاثیر بسیار زیادی در عمر ابزار دارد زیرا به طور کاملا مستقیم با ابزار سروکار دارد به همین علت سعی داریم در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع به شما بدهیم .

 

همه چیز در مورد Crater Wear Land

این مورد جزء فرسایش هایی هست که در مرحله اول در سطح های آزاد برشی به وجود می آید و پس از مدتی قسمت وسیعی از نوع ابزار را در بر می‌گیرد و با افزایش خوردگی و فرسایش ابزار و اصطکاک و به دنبال سوختگی نوک ابزار، بازیگر ترک می شود.

مطالعه مطلب  بهترین مارک چسب بتن در بازار

موضوع قابل توجه این است که Wear Land  خود به دو نوع یکنواخت و یکنواخت می شود.

توجه داشته باشید که گاهی ممکن است یک Wear Land  بدون شیارهای عمیق و در عمق به صورت یکنواخت باشد که در این حالت نشان می دهد براده های نازکی باعث به وجود آمدن آن شدند. Wear Land یکنواخت بهترین حالت برای ابزار برشی به حساب می‌آیند و بیشتر اوقات ابزارهایی که با مواد با چنین سختی کم ماشین کاری می کنند چنین فرسایشی در آنها به وجود می آید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی بدست آورید.

 

 

Wear Land  غیر یکنواخت نشانه ای از براده برداری غیر پیوسته است و این نوع معمولاً در ابزارهایی که مواد با سختی بالا را براده برداری می کنند ایجاد می شود. در واقع می توان این طور بگوییم که این فرسایش در نتیجه براده برداری با آنها بسیار زیاد و سرعت برشی زیاد است.  با توجه به مطالعاتی که در مورد سرعت سوختن نسوک ابزار انجام شده است، موادی که ماشینکاری می شوند در نهایت نتیجه یکسانی ندارند. سوختن نوک ابزار با یک سرعت یکنواخت انجام می‌شود که این سرعت کاملاً تصاعدی است. قطعاتی که در این تحقیق ماشینکاری شده‌اند قطعات چدنی هستند.

 

 

 راهکارهایی برای افزایش طول عمر ابزار برش

  • انتخاب ابزار برش با توجه به کاربرد آن

توجه داشت انتخاب ابزار مناسب با هدف ماشینکاری است توجه داشته باشید که ماشینکاری تنها یک سبک ویژه نیست و هرکسی ممکن است از دستگاه خود برای نشانه گذاری استفاده کند.  به همین علت باید با توجه به اهداف مورد نظر ابزار مناسب را به کار برد.

  • توجه به پارامتر های در حال اجرا
مطالعه مطلب  بررسی تراش های CNC ریل مورب با بدنه یکپارچه ریخته گری True Slant

بعد از آن که ابزار مورد نظر را برای برش انتخاب کردید باید به نوع متریال و شرایط عملیاتی توجه داشته باشید در واقع هر کدام از این موارد تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر ابزار برش دارند.

  • در نظر گرفتن استانداردهای لازم برای نگهداری ابزار برش

دستگاه برشی برای نگهداری نیاز به رعایت استانداردهای دارد تا بتواند سال ها به خوبی کار کند . این سیستم نگهدارنده به طور مناسب نباشد احتمال شکسته شدن و هر نوع آسیبی به دستگاه وجود دارد.

 

سخن پایانی

همه ما می‌دانیم که خراب شدن ابزار برش و یا هر نوع ابزار دیگری و کاهش طول عمر آنها یکی از معضلاتی است که معمولاً در کارگاه ها به وجود می آید و مشکلات زیادی به همراه دارند. توجه داشته باشید که از مهمترین دلایل خرابی این ابزارها و یا کاهش طول عمر آنها عدم آشنایی تکنسین دستگاه است. در واقع انتخاب یک تکنسین خوب و حرفه ای و انجام کار در شرایط مناسب یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که در کیفیت و کارکرد مناسب و بهینه این ابزار ها تاثیر بسیار زیادی دارند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد طول عمر ابزار به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *