خبر

چگونه آبکاری شیرآلات را ترمیم کنیم؟

آبکاری شیرآلات و چگونگی ترمیم آن

فهرست مطالب

آبکاری شیرآلات و چگونگی ترمیم آن

ممکن است اصطلاح «آبکاری شیرآلات» تابحال به گوشتان خورده باشد، اما دقیق ندانید چیست و چگونه اجام می شود. هنگامی که به منظور خرید شیرآلات به فروشگاه مراجعه می نمایید، با انواع مختلف شیرآلات با رنگ های مختلف مواجه می شوید. در واقع این تنوع رنگ، یا براق و مات بودن شیرآلات به دلیل آبکاری مخصوصی است که حین ساخت این شیرآلات بر روی آن انجام می پذیرد.

شیرآلات و نوع آبکاری آن ها

شیرآلاتی که ما در خانه و محل کار خود یا هر جای دیگری از آن استفاده می کنیم، در مراحل نهایی ساخت آبکاری می شوند. طی این فرآیند در واقع روکش های مخصوصی با جنس های مختلف روی شیرآلات قرار می گیرد. آبکاری شیرآلات علاوه بر زیباتر ساختن ظاهر شیرآلات، در افزایش استحکام و مقاومت آن تأثیر بسزایی دارد. کیفیت و جنس آبکاری انجام شده، تأثیر زیادی در قیمت شیرآلات دارد.

آبکاری شیرآلات به چه صورت است؟

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره آبکاری و نحوه انجام آن را در اختیار شما قرار دهیم. آبکاری شیرآلات در واقع فرایندی است که در مراحل آخر تولید شیرآلات توسط تولیدکنندگان انجام می پذیرد. در این فرایند سطح شیرآلات را با روکش های مخصوص که عموماً لایه هایی فلزی و مقاوم هستند، می پوشانند. این لایه ها علاوه بر افزایش استحکام شیر، ظاهری زیبا و یکدست به آن می دهند.

جنس، رنگ و ضخامت سه ویژگی مهم این فرایند است. شیرآلاتی که با ضخامت بیشتری آبکاری می شوند، دیرتر خراب می شوند و عمر بیشتری دارند. شیرآلات شیک و زیبایی که در فروشگاه ها موجودند، حاصل آبکاری های مختلف اند. فرایند آبکاری با توجه به ضخامت، جنس و مدل دارای روش های گوناگونی است.

مزایای آبکاری شیرآلات

بسته به روش آبکاری، شیرآلات از استحکام خاصی برخوردار می شوند. این روش ها مزایای بسیاری برای استفاده کننده دارد. مانند:

  • از شیرآلات در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت می کنند
  • در برابر خراش ها و شکستگی های احتمالی مقاوم هستند
  • اصطکاک را کاهش می دهند و ظاهر و جلایی زیبا به شیرآلات می دهند
  • نسبت به رنگ آمیزی های قدیمی، دارای چسبندگی رنگ فوق العاده ای هستند
مطالعه مطلب  راهنمای خرید روشویی و سینک روشویی

انواع مختلف آبکاری شیرآلات

در آبکاری شیرآلات بسته به نوع استفاده و میزان استحکام از فلزات مختلفی استفاده می کنند. از این رو شما می توانید بر اساس سلیقه و بودجه خود به انتخاب بهترین گزینه میان شیرآلات گوناگون بپردازید. در ادامه به معرقی انواع مختلف آبکاری می پردازیم.

آبکاری با آلیاژ برنج

شیرآلاتی که با لایه نازکی از آلیاژ برنج پوشانده می شوند، علاوه بر زیبایی خاص خود از مقاومت قابل قبولی برخوردارند. شیرآلاتی که با این نوع آلیاژ آبکاری می شوند، به سه صورت مات، براق و برس خورده در بازار موجودند. اگر به دنبال حس و حالی کلاسیک و قدیمی در منزل خود هستید، این نوع می تواند گزینه ای عالی محسوب شود. چرا که با رنگ و حس زیبایی که القا می کند، طرفداران بسیاری دارد. همچنین اثر انگشت و جای لک کمتری روی انواع مات و برس خورده به جا می ماند و می توان با دستمال به راحتی آن را تمیز کرد.

آبکاری با برنز

در این نوع آبکاری معمولاً برنز را با روغن ترکیب می کنند تا در حین افزایش مقاومت شیرآلات، ظاهری سنتی تر به فضا دهد. رنگ این نوع نسبت به انواع برنجی تیره تر است. همچنین دارای قیمت بالاتری است و ظاهری بی نظیر و سنتی دارد.

آبکاری با کروم

آبکاری با کروم به عنوان یکی از محبوب ترین روش ها شناخته شده است. این آبکاری که با تجهیزات و دستگاه های پیشرفته صورت می پذیرد، ظاهری زیبا و براق به شیرآلات می دهد. از این رو برای سرویس ها و آشپزخانه ها گزینه ای فوق العاده محسوب می شود. آبکاری کروم طول عمر شیرآلات را افزایش می دهد. همچنین به علت براق بودن و نیز قیمت مناسب آن، طرفداران زیادی دارد. گرچه این نوع زودتر از سایر جنس های آبکاری کثیف می شوند، اما به علت مقاومتی که این مدل دارد، به آسانی می توانید آن را تمیز نمایید.

مطالعه مطلب  سوپاپ دوش ساختمان چیست؟

آبکاری با نیکل

شیرآلاتی که با نیکل آبکاری می شوند، در دو روش براق و برس خورده به بازار عرضه می شوند. نوع براق آن معمولاً زودتر کثیف می شود. اما برای حل این مشکل می توانید نوع برس خورده آن را تهیه نمایید که مقاومت بیشتری در برابر کثیف شدن فراهم می کند. نیکل فلزی گران قیمت است، از این رو شیرآلاتی که با این فلز آبکاری می شوند ممکن است کمی گران تر از سایر مدل ها باشند. همچنین نیکل ظاهر گرم تری برای فضا ایجاد می کند.

آبکاری با استیل

استیل در واقع از آلیاژهای نیکل و کروم تشکیل می شود. این نوع آبکاری مقاومت زیادی دارد و ظاهری زیبا و چشم نواز به محیط می دهد. همچنین به دلیل اینکه به آسانی تمیز می شود طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد. استیل دارای خاصیت ضدزنگ است و کاملاً برای محیط های مرطوب مناسب می باشد. علاوه بر این دارای خاصیت ضدباکتریایی نیز می باشد.

آبکاری با فلزات گران قیمت

برخی افراد برای محل کار یا منزل خود شیرآلات با آبکاری فلزات گران قیمت را بر می گزینند. این نوع که معمولاً با طلا یا نقره آبکاری می شوند، در حین دارا بودن مقاومتی بی نظیر، دارای رنگ و درخشش خاصی هستند. اگر مایلید فضای موردنظرتان حس لاکچری و اصیل بودن را القا کند، این مدل مختص شماست. البته که قیمت این نوع شیرآلات خاص بسیار گران تر از سایر موارد است.

ترمیم آبکاری شیرآلات

به دلیل مقاومت بی نظیر طلا و نیز رنگ خاص آن، این نوع همواره مورد توجه افراد ثروتمند قرار گرفته است. به دلیل رسانش الکتریکی این فلز گران قیمت، فرایند آبکاری به راحتی و ثبات موردنظر صورت می پذیرد. اما با وجود ویژگی های بی نظیر این نوع، در صورت نگهداری نادرست و استفاده نامطلوب از این مدل شیرآلات، ممکن است سطح آبکاری شده آن ترک خورد یا پوسته پوسته شود.

مطالعه مطلب  انواع مدل شیرآلات بهداشتی در سال ۲۰۲۲

ترمیم آبکاری شیرآلات به چه صورت است؟

پس از استفاده مداوم از شیرآلات، ممکن است سطح آن دچار خط و خش یا شکستگی شده باشد. این موارد در صورت وارد شدن ضربه، تمیز نشدن مرتب شیرآلات یا استفاده از مواد شوینده نادرست اتفاق بیافتد. در این صورت بسته به میزان آسیب و نیز سلیقه فرد، ممکن است نیاز به تعویض کامل شیر یا ترمیم آبکاری آن باشد. در برخی موارد ترمیم آبکاری شیرآلات پرهزینه بوده و نسبت به آبکاری اولیه مقاومت کمتری را دارا می باشند.

اگر به ترمیم آبکاری نیاز باشد، در کارگاه مخصوص افراد متخصص مراحل زیر را طی می کنند:

1- نخست، لایه آبکاری شده قدیمی را از سطح شیر پاک می کنند تا به سطح خام برنجی برسند. (البته در مورد شیرآلات بسیار قدیمی این مرحله صورت نمی پذیرد و مستقیماً روی سطح آبکاری قدیمی قبلی، آبکاری می کنند.) این همان مرحله اسید شویی یا آب گردان است.

2- سپس به پرداختکاری دوباره سطح می پردازند تا شیرآلات دارای سطحی صاف و یکدست باشند. در این صورت آماده آبکاری خواهند بود.

3- در انتها، با آبکاری مجدد، رنگ و ظاهر شیرآلات را ترمیم می کنند.

تمامی مراحل ذکر شده توسط متخصصین ماهر و با استفاده از تجهیزات و لوازم تخصصی در کارگاه ها انجام می گیرد. از این رو انجام دادن اقدامات فوق در خانه بی نتیجه خواهد بود و ممکن است به شیرآلات شما آسیب جبران ناپذیری وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *