مقالات آموزشی

روند تولید شیرآلات بهداشتی

فرآیند تولید شیرآلات بهداشتی

فهرست مطالب

فرآیند تولید شیرآلات بهداشتی

تولید شیرآلات بهداشتی معمولاً در ۵ مرحله اصلی انجام می شود.

  • ریخته‌گری
  • ماشین‌کاری
  • پرداخت‌کاری
  • آبکاری
  • مونتاژ

مراحل تولید شیرآلات بهداشتی

ریخته گری

ریخته‌گری شامل ۳ نوع قالب، ماسه ای و دایکست و ویژه می‌باشد. ریخته ‌گری به صورت ماسه ‌ای همان ریخته‌گری سنتی است که در آن قالب ‌هایی یک بار مصرف از جنس ماسه ساخته می‌ شود و پس از ریختن مواد مذاب در آن و سرد شدن با زدودن ماسه‌ ها، محصول مورد نظر بدست می ‌آید کیفیت سطوح به دست آمده با استفاده از این روش بسیار پایین و دارای روزنه های زیادی می باشد و حتی پس از پرداخت هم دارای سطحی ناهموار است.

ریخته گری به روش قالب های دایکست هم برای تولید قطعات آلومینیومی و آلیاژهای روی مورد استفاده قرار میگیرد. اما ریخته گری با استفاده از قالب های ویژه یکی از بهترین و با کیفیت ترین روش های ریخته گری می باشد که شیرآلات با کیفیت و مرغوب تولید می شوند.

قالب را معمولاً قبل از بارریزی گرم می‌ کنند. برای تولید قطعات ریختگی مرغوب همواره باید درجه حرارت قالب را کنترل کنند. یکی دیگر از فواید این روش ریخته گری دقت ابعادی خوب، سطح تمام شده مناسب ، کیفیت متالورژیکی بالای قطعات تولید شده می باشد همچنین این روش عیوب ریخته‌گری بسیار کمی دارد.

مراحل تولید شیرآلات بهداشتی - ریخته گری

ماشین کاری

در مرحله ماشین کاری اضافه های راه های آب و اطراف قالب توسط اره های صنعتی و ماشین آلات پیشرفته برداشته می شود سپس ، سوراخ ها و رزوه های لازم توسط ماشین های تراش و دستگاه های فرز سی ان سی با کمک ابزار آلات دقیق تراش می خورد.

مطالعه مطلب  شیر پیسوار

در ماشین ‌کاری قطعات، بر حسب نوع کار از ماشین‌ های تراش، فرز، مته، صفحه تراش و دریل ساده استفاده می ‌شود.

مرحله پرداخت کاری

پرداخت‌ کاری خود دارای دو مرحله ، سمباده‌ زنی و پولیش می ‌باشد. در بخش سنباده زنی ، سطوح قطعات ماشین کاری شده ، توسط نوارهای چرخان سنباده با دقت ساییده می شوند و ناهمواری های سطح کار صاف و یکدست می شود. سپس در قسمت پولیش با استفاده از گیلانس هایی که از پارچه های کتان و پشمی با آهار های نرم و سفت ساخته شده است و به وسیله واکس های پولیش ، سطح کار براق و صیقلی می تا برای مرحله آبکاری شیرالات آماده شوند.

آبکاری

مرحله بعدی برای ساخت شیرآلات آبکاری است. برای دست آوردن یک سطح فلزی مناسب برای آبکاری نخستین عملی که با دقت باید صورت گیرد تمیز کردن قطعه است. زیرا چسبندگی خوب زمانی بوجود می‌آید که فلز پایه، سطحی کاملاً تمیز و مناسب داشته باشد.

عملیات آماده سازی عبارت است از چربی زدایی، تمیز کردن توسط اسید رقیق و آبکشی. فرایند آبکاری به قسمت آماده سازی قطعات، آبکاری نیکل و آبکاری کروم تقسیم بندی می شود.

1. آبکاری نیکل

رنگ نیکل سفید شبیه نقره می باشد. نیکل کمی متمایل به زرد می باشد و به راحتی صیقل ‌پذیر و دارای خاصیت انبساط و انقباض، جوش ‌پذیر بوده و مغناطیسی است.

آبکاری با نیکل اساساً به منظور ایجاد یک لایه براق برای یک لایه بعدی مانند کروم و به منظور فراهم آوردن جلای سطحی خوب و مقاومت در برابر خوردگی برای قطعات برنجی و حتی بر روی پلاستیک‌ هایی که با روش ‌های شیمیایی فلز کاری شده ‌اند به کار می ‌رود.

مطالعه مطلب  مزایا و معایب شیر توکار و تفاوت آن با شیر روکار

در مرحله آبکاری نیکل، قطعه را آن قدر در وان الکترولیت نگه می ‌دارند که لایه‌ای از نیکل به ضخامت حداقل ۱۰ میکرون بر روی آن تشکیل شود.

2. آبکاری کروم

روکش‌های لایه کروم رنگی شبیه نقره، سفید مایل به آبی دارند. قدرت انعکاس سطح کروم‌ کاری شده و کاملا″ صیقلی شده در حد ۶۵% می باشد. این عدد برای نقره ۸۸%و نیکل ۵۵% تعیین شده است.

در حالی که خاصیت انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان کم خواهد شد، در مورد کروم تغییری ایجاد نخواهد شد.

لایه‌ های کروم قابل جوشکاری نبوده و رنگ ‌کاری و نقاشی را نمی‌ پذیرد. کروم در مقابل گازها و مواد قلیایی و نمک ها مقاوم است. از این رو پوشش بسیار خوبی برای شیرآلات بهداشتی محسوب می ‌شود. اما در برابر اسیدها ضعیف می ‌باشد. به همین دلیل برای تمیز کاری شیرآلات فقط و فقط باید از سرکه رقیق شده با آب استفاده کرد.

با توجه به اینکه پوشش‌های کروم الکترولیتی سطح مورد آبکاری را بطور کامل نمی ‌پوشانند از این رو کروم کاری تزئینی، هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه همواره آن را به عنوان پوشش نهایی بر روی روکشی که حفاظت سطح را در مقابل خوردگی ضمانت می‌نماید به کار میبرد.

معمولاً به عنوان پایه محافظ از نیکل استفاده می‌شود. در مرحله آبکاری کروم، قطعه را آن قدر در وان الکترولیت نگه می‌دارند که لایه‌ای از کروم به ضخامت حداقل ۰/۳ میکرون بر روی آن تشکیل شود.

مونتاژ شیرآلات بهداشتی

مونتاژ

در مرحله مونتاژ ، پس از کنترل مشخصات ظاهری قطعات ، کارتریج ها را بر روی شیرآلات قرار می دهند. پس از آن تست فشار تحت فشار ۵ اتمسفر طبق استاندارد ملی ایران انجام می‌ شود. پس از مرحله تست شیرآلات خشک و تمیز شده سپس تقسیم بندی و آماده ارائه به مصرف‌ کننده می ‌گردد.

مطالعه مطلب  کارتریج شیرآلات چیست؟

کارتریج‌ ها که همان حکم مغزی در شیر های کلاسیک را دارند و با بالا و پایین کردن اهرم جریان آب را قطع و وصل می‌ نمایند و انواع مختلفی دارند که نوع مرغوب آن کارتریج سرامیکی فیلتردار می‌ باشد.

برای تولید شیرآلات بهداشتی موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

  • متناسب با نیاز مشتری و محل نصب انتخاب شود.
  • دارای خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی باشد.
  • دارای استاندارد باشد.
  • در صورت خرید شیرآلات خارجی دقت شود که منطبق بر استاندارد بوده و از برنج یا استنلس استیل ساخته شده باشد.
  • سطح آن به طور مناسب و با ضخامت‌های گفته شده در استاندارد مربوطه آبکاری شده باشد.
  • طراحی زیبا داشته باشد و با سایر تزئینات محل نصب هماهنگ باشد.

موارد زیر نشانه عدم کیفیت لازم برای استفاده و اجرا می‌باشد:

  • دارای استاندارد نبوده و در ساخت آن سرب استفاده شده باشد.
  • دارای خدمات پس از فروش مناسب نبوده و قطعات آن در بازار موجود نباشد.
  • متناسب با محل مصرف نباشد مثلاً شیرآلات کلاسیک برای مکان‌های عمومی مناسب نیست و به تعمیر و نگهداری زیاد نیاز پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *