خبر

ماکرو در برنامه نویسی سی ان سی چیست؟

توجه داشته باشید نوعی برنامه نویسی وجود دارد که با استفاده از ماکرو انجام می شود که به واسطه آن اطلاعات متفاوتی به نام زیر برنامه خاص تعریف می شود که این اطلاعات به شکل اعداد و ارقامی هستند که از قبل تعریف شده اند. حتما برای شما هم سوال است که چرا از ماکرو ها استفاده می شود و در واقع چه نقشی ایفا می کنند؟ باید بدانید که ماکروها به علت صرفه جویی در زمان و برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرند که خیلی راحت می توان برخی از این اعداد را تغییر داد. در واقع این روش برنامه های اصلی و مهم را ایجاد می کند که می توان با اعداد مختلف به تناوب از آن بهره برد. به طور کلی برنامه های cnc شامل تکنیک های مختلفی هستند تا بدین صورت امکان ساخت قطعات پیچیده کدنویسی را به برنامه نویس بدهند. در برنامه های سی ان سی از نرم افزارهای مختلفی اعم از CAM و CAD استفاده می شود.

البته در کنار این نوع برنامه ها از ماکرو ها استفاده ویژه می شود و به طور کلی آنها جایگاه بسیار ویژه ای در برنامه نویسی سی ان سی دارند. ماکروها برای راه و روش های ویژه و از پیش تعیین شده و برای رفع مشکل و نیازهای ویژه مورد استفاده قرار می گیرند و نحوه استفاده از آنها هم به صورت برنامه نویسی و یا حتی با استفاده از کامپیوتر است. توجه داشته باشید که هر کدام از زیر برنامه‌ها این حالت یک عدد شناخته می شوند برای مثال شما عدد 06001 را در نظر بگیرید. زمانی که این عدد در پایان SUBPROGRAMS می آید کدM99 مورد استفاده قرار می گیرد که این کد به منظور انتقال فرایند زیر برنامه اصلی است. توجه داشته باشید که کد دستوری M98 هم به منظور خواندن برنامه قبلی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله سعی داریم اطلاعات جامع و مفیدی در مورد ماکرو در برنامه نویسی سی ان سی به شما بدهیم. اگر شما هم نیاز به آگاهی در مورد این موضوع دارید حتما این مقاله را به طور کامل و با دقت بالا مطالعه فرمایید.

مطالعه مطلب  راهنمای خرید روشویی و سینک روشویی

 

همه چیز در مورد استفاده از ماکرو ها

به طور کلی ماکرو ها دارای پیچیدگی هایی هستند که در این صورت برخی اطلاعات و مهارت ها به صورت ساختاری مورد نیاز است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
1) برای فهم و درک درست از تمامی متفاوت های مختلف تنظیمات
2) شناخت و آگاهی کامل به کنترل ماشین های سی ان سی را برنامه نویسی
3) مهارت های تکمیلی ماشینکاری برای قطعات مختلف ماکرو در برنامه نویسی سی ان سی
4) مهارتهای پایه و اصول ریاضی مانند محاسبات و دانستن فرمول های آنها
5) مهارت توسعه برنامه ها و ساختمان
6) آگاهی از کارکرد سایت های مختلف و چگونگی کار کردن آنها حتی در جزئیات
7) شناخت صحیح و دقیق ماکروها و همچنین چگونگی کارکرد فرآیند های متفاوت ماکروها مانند فرآیندهای nesting
8) آگاهی و شناخت کامل از پارامترها برای نوع عملکرد و اهداف آنها
توجه داشته باشید که ممکن است ماکرو تنها برای یک عملکرد خاص نوشته شده باشد در این صورت حتما باید دانش آن عملکرد مرتبط با ماشین راهم داشته باشید یک ویژگی و آپشن برای کنترل هستند و آنها به صورت خودکار در دسترس برنامه نویس و اپراتور قرار ندارند. البته راه های بسیار آسان و ساده برای یافتن و استفاده از ماکرو ها در حالت فعال بودن شان وجود دارد. در ادامه این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد ویژگی ها قابلیت‌های ماکروها به شما بدهیم تا به طور کامل با عملکرد آنها آشنا شوید.

 

نگاهی به ویژگی ها و قابلیت ها در ماکرو

همانطور که در بالا تر هم توضیح داده ایم، این قابلیت های ویژه و زیاد در ماکرو وجود دارد که باعث استفاده از آنها شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • اندازه گیری های جبری و محاسباتی
  • محاسبات مثلثاتی
  • تشخیص خطا
  • حلقه زدن
  • به وجود آوردن آلارم ها
  • مقادیر ورود و خروج
  • فراهم نمودن ساخت ویژگی های مختلف دیگر
  • اعمال عملیات های منطقی
  • انباشت داده های متغیر
مطالعه مطلب  مغزی رادیاتور چیست و چگونه آن را تعویض کنیم؟

توجه داشته باشید که ماکرو ها هم شبیه به برنامه‌های عادی cnc هستند. ویژگی های متفاوتی دارند در واقع یک برنامه ماکرو تحت یک زیر برنامه تعریف می شود و با برنامه اصلی خود خوانده می شود. باید بدانید که در تعریف بیشتر ماکروها برای درک بیشتر و بهتر برای استفاده بهینه و توسعه آن می‌توان اشاره به این موضوع کرد که ماکرو سه بخش اصلی و اساسی دارد این سه بخش اعم از function/ variables/ constant هستند. در واقع در قسمت variables ایجاد ذخیره سازی و تغییرات متعددی به شکل انعطاف پذیر فراهم می شود. توجه داشته باشید هنگامی که ۱ عدد یک متغیر اختصاص می یابد این مقدار برای استفاده در زمان های دیگر ذخیره سازی می شود و این اعدادی که ذخیره شده اند در سیستم به حالت مقادیر متغیر تعریف می شوند . توجه داشته باشید که در بخش function اعداد به صورت ریاضی مورد محاسبه قرار می‌گیرند و constantها هم ارزش‌های ثابت در ماکرو ها دارند. ماکرو هم مانند زیر برنامه ها از روش های یکسان برای خوانده شدند بهره می‌برند. در ادامه این مقاله سعی داریم اطلاعات بیشتری درمورد ماکروها به شما بدهیم.

 

ماکرو های تراش سی ان سی

ماشین های فرز سی ان سی و علت آن هم تنوع و گستردگی قطعات فرزکاری نسبت به دیگر قطعات تراشکاری است. به طور کلی وجود این قابلیت در ماشین های سی ان سی می تواند برنامه نویسی را در مورد قطعات مشابه بسیار راحت کند و حتی سرعت بسیار خوبی هم به آن ببخشد. توجه داشته باشید که امروزه از دستگاه سی ان سی به علت مزایای بسیار زیادی که دارند استفاده های زیادی می شود همانطور که می دانید در صنایع مختلف از این دستگاه ها استفاده می شود. این دستگاه می تواند عملیات متفاوتی مانند سوراخ کاری، حکاکی، برش کاری و … را بر روی انواع فلزات، شیشه، چوب و پلاستیک انجام دهد. به معنای کنترل عددی توسط سیستم کامپیوتری است که تمام حرکت دستگاه توسط کامپیوتر بررسی می شود به همین علت است که ماشین های سیاسی سرعت و قدرت بسیار بالایی دارند.
امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد ماکرو در برنامه نویسی سی ان سی به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *