خبر

دستگاه سی ان سی چیست؟

CNC به معنی کنترل عددی رایانه ای است. در واقع CNC یک دستگاه است که یک مینی کامپیوتر یا میکرو کامپیوتر دارد که به عنوان واحد کنترل دستگاه نصب شده است. قطعاً این کامپیوتر هم دارای وظایفی اعم از ارسال برنامه های لازم برای برش و یا حک فلزات و غیرفلزات است. تمامی این مراحلی که در کار انجام می شود و ابعاد نهایی قطعه ایجاد می‌شود به واسطه کامپیوتر به دستگاه ارسال می شود. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم مانند یک ربات کار می کند که برنامه ریزی دقیقی دارد و کاملاً طبق دستورالعمل های شما کار را انجام می دهد. به این صورت که برنامه در حافظه کامپیوتر در این دستگاه ذخیره می شود و برنامه نویس خیلی راحت می‌تواند برنامه ها و کدها را نوشته و آن ها را ویرایش کند برنامه ای که نوشته می شود برای قسمت های مختلف به کار برده می شود و دیگر نیازی به تکرار آن نیست.

در واقع می‌توانیم بگوییم که تمام مواد به کمک دستگاه CNC قابل ماشینکاری هستند. به این فرایند ماشینکاری cnc می گویند. توجه داشته باشید انتخاب متریال هم برای انجام این فرایند بستگی به نوع فعالیت و محصولی که شما در نظر گرفته اید، دارد. البته باید بدانید که یک سری متریال به صورت معمول در این سیستم استفاده می‌شوند که که این متریال شامل آلومینیوم، استیل، برنج، چوب فوم، تیتانیوم، فایبرگلاس و انواع پلاستیک است. جالب است بدانید که ابزارهای گوناگونی بر روی دستگاه برش سی ان سی قابل اجرا و استفاده هستند، از جمله این دستگاه ها می‌توان به دستگاه تراش، دستگاه فرز و ماشین حفاری اشاره کرد. این ابزار ها کاربردهای متفاوتی دارند و هدف آنها برداشت و حذف بخش‌هایی از مواد از جمله فلزات و غیرفلزات است و در نهایت آنها را به شکل های گوناگون در می آورند. قبل تر که این کار به روش سنتی انجام می‌شد نیاز به یک اپراتور بود تا بر روند انجام کار نظارت داشته باشد اما در حال حاضر با انجام کارها با دستگاه سی ان سی نقش اپراتور بسیار کم رنگ تر شده است و تنها نیاز است تا برنامه ها و دستورالعمل ها در کامپیوتر اجرا شود و مابقی کار هم به صورت خودکار توسط دستگاه انجام می شود.

 

فهرست مطالب

تعریف بسیار ساده ای از ماشینکاری

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از ماشین کاری داشته باشیم باید بگوییم که فرآیندی است که در طول آن یک قطعه خام از جنس های مختلف مانند چوب، فلز، پلاستیک و غیره به محصول نهایی تبدیل می شود. همان طور که در قسمت بالاتر هم توضیح داده ایم در طول این فرآیند قسمتهایی از ماده اولیه حذف می شود تا طرح مورد نظر انجام شود. بیشتر فعالیت‌های این فرآیند به صورت اتوماتیک در دستگاه سی ان سی انجام می شود و مزیت این کار هم بالا رفتن سرعت دقت در انجام فعالیت‌های مختلف است. در واقع زمانی که با مواد گران قیمت و با ارزش کار انجام می‌شود بیشتر می‌توان پی به مزیت دستگاه CNC برد. توجه داشته باشید که اغلب برای فرایندهای ماشینکاری نیاز به ابزارهای مانند مته است و علت حضور این نوع ابزار هم برای برش و اجرای طرح مورد نظر است. این دستگاه به راحتی می تواند این ابزارها را در یک واحد ترکیب کند. در ادامه این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد دسته بندی دستگاه های سی ان سی به شما بدهیم.

مطالعه مطلب  سوپاپ دوش ساختمان چیست؟

 

نگاهی به دسته بندی ماشین های CNC

1) تکنولوژی ماشین کاری معمولی
دریل ها:
این دستگاه به داخل قطعه انتخابی شما نفوذ و همزمان چرخش ایجاد می کند و باعث ایجاد شکل ها و یا طرح های جدید می شود.
ابزارهای تراش:
این گونه ابزارها بر خلاف حرکت مته قطعات را به چرخش در می آورند. نحوه کار این ابزار به گونه‌ای است که با مواد به طور مستقیم تماس برقرار می‌کند توجه داشته باشید که این نوع ماشین آلات برای حذف مواد از روی قطعه اصلی از برش دوار استفاده می کنند.
ماشین آلات فرز:
از معمولی ترین دستگاه های سی ان سی می توان به ماشین آلات فرز اشاره کرد.
2) تکنولوژی ماشینکاری نوین
ماشینکاری الکتریکی یا شیمیایی
در واقع امروزه ماشینکاری های نوینی وجود دارند که از تکنیک های مختلف و متفاوتی برای برش مواد استفاده می کنند. در این زمینه می‌توان به ماشینکاری الکتروشیمیایی و الکترومغناطیسی اشاره کرد. البته باید بدانید که این تکنولوژی ها تخصصی هستند و در موارد خاص برای تولید انبوه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

دیگر ابزارهای برش

ابزارهای دیگری هم وجود دارند که می توان به دستگاه لیزر سی ان سی یا دستگاه های برش لیزری ماشین آلات برش پلاسما و تکنولوژی برش واترجت اشاره کرد.

 

انواع دستگاه سی ان سی چوب

دستگاه تراشکاری سی ان سی برای چوب به دو دسته عمودی و افقی تقسیم بندی می شوند. به طور کلی در حالت عملکرد این دو دسته کاملا شبیه به هم هستند، اما تفاوت در روش کار هم وجود دارد. از هر کدام از این دو دسته در صنایع و کارهای به خصوصی استفاده می شود . در ادامه به بررسی دستگاه سی ان سی چوب عمودی و دستگاه سی ان سی چوب افقی می پردازیم .

مطالعه مطلب  ماکرو در برنامه نویسی سی ان سی چیست؟

 

آشنایی با دستگاه سی ان سی چوب عمودی

دستگاه برش چوب عمودی سازگاری بسیار بالایی دارد و نسبت به مدل افقی هم قیمت پایین تری دارد. این دستگاه دارای اسپیندل است که در جای خود به طور ثابت قرار گرفته است و ابزار برش آن به حالت عمودی حرکت می کند. همین حرکت عمودی هم در این دستگاه باعث شده است تا برای دریل کاری و سوراخکاری گزینه بسیار مناسبی باشد.

 

دستگاه سی ان سی چوب افقی

در دستگاه تراشکاری سی ان سی افقی حرکت می‌کند و همین نوع حرکت آن را تبدیل به یک ابزار بسیار کارآمد می کند که در کارگاه های بزرگ و کوچک از آن استفاده می کنند. برای پروژه هایی که نیاز به زمان بیشتری دارد از این دستگاه استفاده می‌شود تا زمان این پروژه ها کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که این دستگاه نسبت به مدل عمودی دستگاه سی ان سی قیمت بیشتری دارد اما به علت درخواست و کارایی خوب و بالایی که دارد بسیاری از شرکت‌ها اقدام به تولید می کنند. یک میز چرخشی یکپارچه هم در این دستگاه وجود دارد. حتماً برای شما هم سوال است که این یکپارچگی چه کارآمدی دارد؟ باید بدانید که این یکپارچگی بیشتر برای برش زاویه های پیچیده کمک می کند. توجه داشته باشید که استحکام این دستگاه تقریبا بالا است و می‌تواند برش های سنگین تری هم نسبت به مدل افقی انجام دهد. همانطور که توضیح داده ایم، از سرعت بالاتری هم نسبت به مدل افقی برخوردار است. یک موضوعی که در مورد دستگاه های سی ان سی بسیار اهمیت دارد، قیمت این دستگاه ها است باید بدانید که نوع آنها ارتباط مستقیم با قیمت این دستگاه ها دارد.

 

نکاتی برای خرید دستگاه های سی ان سی

همانطور که می دانید دستگاه های سی ان سی چوب دارای تنوع بسیار زیادی هستند این تنوع شامل عمودی و افقی بودن آنها و حتی اندازه دستگاه ها و دیگر فاکتورها است. اگر قصد خرید دستگاه های سی ان سی را دارید حتماً باید اطلاعاتی در مورد آنها به دست آورید تا بتوانید بهترین گزینه را برای کار خود انتخاب کنید در ادامه سعی داریم به بررسی فاکتورهای قبل از خرید دستگاه سی ان سی بپردازیم. در ادامه به بررسی فاکتورهای خرید دستگاه سی ان سی می پردازیم تا راحت تر اقدام به خرید دستگاه CNC کنید.

مطالعه مطلب  بهترین شیرآلات ایرانی و پرفروش ترین آن ها کدامند؟

 

مهمترین فاکتورهای خرید دستگاه سی ان سی

افقی یا عمودی بودن دستگاه، قدرت دستگاه بر مبنای اسب بخار، ولتاژ مصرفی مورد نیاز دستگاه، ظرفیت فرزکاری دستگاه، فاصله بین اسپیندل تا میز دستگاه، تحمل وزن دستگاه برای قطعاتی که بر روی آن کار می‌شوند، گارانتی و نصب آن، دقت ماشین سی ان سی، محدوده قطر دستگاه، دریل کاری و … از مهم ترین این موارد هستند. عواملی که برای شما نام برده ایم از مهمترین موارد در خرید دستگاه سی ان سی هستند که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

 

نحوه کار و طراحی با دستگاه سی ان سی به چه صورت است؟

اگر اطلاعات کافی در مورد کار با ماشین سی ان سی داشته باشید بسیار راحت می توانید از پس آن بر بیایید. برای انجام این کار ابتدا باید طرح مورد نظر خود را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند اتوکد آماده کنید. این طراحی های آماده شده را بر مبنای زبان برنامه ریزی G_CODE آماده می شود و سپس در اختیار نرم افزار دستگاه قرار می دهید. در مرحله بعدی با استفاده از صفحه کنترل مشخصات مورد نیاز را وارد می کنید و سپس دستگاه را روشن می کنید. زمانی که دستگاه روشن می شود، طرح مورد نظر با استفاده از ابزار برشی بر روی چوب حک می شود.

 

آگاهی از قیمت دستگاه سی ان سی

همان طور که در قسمت بالاتر هم توضیح داده ایم قیمت دستگاه سی ان سی بر اساس نوع آن کاملاً متفاوت است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت این دستگاه ها می توانید از سایت های معتبر استعلام قیمت بگیرید.
امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد دستگاه سی ان سی به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *