مقالات آموزشی

انواع سوپاپ شیرآلات

انواع سوپاپ شیرآلات

انواع سوپاپ شیرآلات

به طور کلی داشتن آگاهی و اطلاعات کامل راجع به شیر آلات و آشنایی با قطعات موجود درون آن ها، هنگام خرید کمک شایانی به شما می کند. و به شما این امکان را می دهد که بتوانید با توجه به شرایط تصمیم مناسبی بگیرید و بهترین شیر را انتخاب نمایید. همچنین توجه به این موضوع که قطعات تشکیل دهنده شیرآلات بهداشتی چه طول عمری دارند و تا چه اندازه ای و زمانی می توانند عملکرد داشته باشند، از مهم ترین کارها قبل از خرید است.

برخی از افراد، انتخاب بهترین شیرآلات را تنها از لحاظ کارایی و کاربرد آن و قیمت شیر آلات می‌سنجند. اما این در صورتی است که قطعات تشکیل دهنده شیرآلات ساختمان از یکی از مهم‌ ترین موارد برای سنجش می‌ باشند. در هنگام خرید شما باید در نظر داشته باشید که با انتخاب شیر آلات اشتباه ، در مدت زمان بسیار کوتاهی، عمر مفید خود را از دست می‌دهند و شما باید نسبت به تعمیر و یا تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

فهرست مطالب

اجزای اصلی تشکیل دهنده شیرآلات

با توجه به این موضوع خیلی مهم که اغلب تمامی شیرآلات ساختمانی از آلیاژ برنج یا آلیاژ سرب خشک طراحی تولید می شوند. تفاوت رنگ شیر آلات تنها به دلیل روکش های ظاهری است.

امروزه تمامی شرکت ها و کارخانه های تولید کننده شیر آلات تلاش خود را می کنند که محصولات تولیدی خود را تماما از جنس آلیاژ برنج تولید کنند. این انتخاب به دلیل این است که که سرب پس از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی دچار خوردگی و یا زنگ زدگی می شود.  این موضوع هم از نظر بهداشتی بسیار زیان آور است. هم شیرآلاتی که کاملا از جنس سرب خشک هستند از نظر استانداردهای جهانی و داخلی نیز مورد تایید قرار نمی گیرند و گونه غیربهداشتی ای از شیر آلات به حساب می‌ آیند.

مطالعه مطلب  شیرآلات اهرمی و مزیت آن

قسمت های اصلی شیر آلات

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر شیر آلاتی بدنه آن است. تمامی اجزای شیرهای صنعتی درون آن قرار گرفته است. به طور کلی برنج، برنز، چدن، فولاد و آلیاژهای از ترکیب آن ها از جمله  فلزات و عناصری هستند که در ساخت بدنه شیر ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بانت، پورت، دیسک، نشیمنگاه ها، استم، اکچویتور و سوپاپ از دیگر موارد و قطعات تشکیل دهنده شیرآلات می باشند که هر یک وظایف مهمی را بر عهده دارند.

به طور کلی‌، دستگیره‌‌ای را که شما آن را برای بازکردن و یا قطع آب می‌چرخانید، شیر فلکه شیرآلات نامیده می‌شود. البته باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که نحوه‌ی کار کرد شیرآلات آشپزخانه بدون نیاز به لمس و دارای حسگر، در رابطه با شیر های فلکه یا سوپاپ‌ های موجود درون شیرآلات بسیار متفاوت است اما با این وجود‌ نیز، شیر فلکه یا سوپاپ خارجی اغلب برای بیشتر شیرآلات کاربرد یکسانی دارد، به استثنای چند مورد محدودی از شیرآلاتی که به طور ویژه ای و مخصوصی توسط چند شرکت و برند طراحی شده ‌اند.

نحوه کار کردن شیر فلکه یا سوپاپ خارجی شیرآلات

برای شروع کار شیر آلات تنها کافی است شما دستگیره را چرخانده و یا به یک طرف بکشید، در کسری از ثانیه آب در لوله ها و شیر جریان پیدا کرده و جاری می شود. این کار ممکن است از نظر شما یا هر شخص بیننده دیگری بسیار ساده به نظر برسد اما باید بدانید که در داخل شیر آلات، تعداد زیادی فعالیت مکانیکی مختلفی بسته به نوع از شیرآلات و شیر فلکه یا سوپاپ شیر رخ می دهد.

مطالعه مطلب  روند تولید شیرآلات بهداشتی

ممکن است تعدادی زیادی از فنرها، توپی‌ ها، دیسک‌ ها یا سایر دریچه‌ هایی درون ساختار شیر وجود داشته باشند که به جریان یافتن آب کمک شایانی نمایند.

سوپاپ شیرآلات قطعه‌ای درون شیرآلات است که عموما برای کنترل‌کردن فشار و جریان حرکت آب به سمت قطعاتی همانند دوش حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه توانایی کنترل کردن آب به سمت بالا و پایین که تنها در شیرهای حمام و یا دوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، را نیز دارا می‌باشد. سوپاپ دوش ساختمان یکی از مهم ترین قطعات موجود در شیرهای دوش محسوب می شود.

انواع مختلف سوپاپ شیرآلات

سوپاپ شیر آلات با توجه به نوع به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته اول: سوپاپ شیر آلات ۱۰۱

اولین و مهم ترین نکته راجع به این دسته از سوپاپ ها این است که مناسب ترین گزینه برای شیرآلات اهرمی می باشند. از لحاظ زیبایی، اندازه و کمیت نیز بسیار کارآمد می باشد.

دسته دوم: سوپاپ شیر آلات ۱۰۲

تنها نکته راجع‌به این دسته از سوپاپ‌های شیرآلات مدل ۱۰۲ این است که برای شیرهای ۴۰ که کاملا سبک هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسته سوم: سوپاپ شیرآلات ۱۰۳

مدل ۱۰۳ سوپاپ شیر آلات بسیار مناسب برای شیرهای سنگین است. این نوع به دلیل استفاده کمتری که نسبت به سایرین دارد، هم در قیمت و هم در اندازه دارای تفاوت بیشتری هستند.

انواع مختلفی از سوپاپ ها با توجه به شکل ظاهری آن ها

سوپاپ شیرها با توجه به نوع طراحی و شکل ظاهری خود به دو دسته دایره ای شکل و فلت تقسیم بندی می شوند.

مطالعه مطلب  انواع فلنج و کاربرد آن

مدل های دایره ای شکل سوپاپ ها بیشتر در شیر آلاتی که اهرمی هستند، کاربرد دارند.  نوع فلت سوپاپ ها تنها در شیرآلاتی که فانتزی هستند کاربرد دارند. لازم به ذکر است که این نوع فقط در برخی از شیرآلات فانتزی نه تمامی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بین این دو مدل تفاوت قیمت چشمگیری نیز قابل مشاهده است.

خرید قطعات شیرآلات از دربندی آراد

اگر هر یک از قطعات شیرآلات شما دچار مشکل شده و قصد تعویض آن‌ها را دارید، می‌توانید به سایت دربندی آراد مراجعه کنید. و اقدام به خرید هر یک از محصولات مورد نظرتان نمایید. دربندی آراد یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین عرضه کنندگان شیرآلات و قطعات دیگر شیرآلات می باشد. که امکان خرید آنلاین را برای متقاضیان فراهم نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *