مقالات آموزشی, مقالات تخصصی و مرتبط

انواع فلنج و کاربرد آن

آشنایی با انواع فلنج و کاربرد فلنج در صنعت

فلنج ها همان قطعات فولادی هستند که کاربرد اصلی آنها در برقراری اتصال است. فلنج ها لوله ها را به قطعات دیگری مانند لرزه گیر، شیرآلات و … متصل می کنند.

البته همانطور که می دانید روش های متعددی برای برقراری اتصال بین لوله و دیگر اقلام وجود دارد. جوشکاری هم یکی از این روش ها برای اتصال است. در این مقاله می خواهیم در مورد اتصال لوله با اقلام دیگر به کمک فلنج ها صحبت کنیم.

قطعا اتصال به شیوه فلنج ها دارای مزایای زیادی است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. در ادامه اطلاعات بیشتری در این رابطه به شما خواهیم داد.

فهرست مطالب

مزایای اتصال به روش فلنج چیست؟

یکی از مهم ترین دلایلی که از فلنج ها برای اتصال لوله با اقلام دیگر استفاده می شود، قابلیت جداسازی آنها است.

در واقع زمانی که شما دو عدد لوله را به یکدیگر جوش دهید برای جداسازی آنها باید از روش برشکاری استفاده کنید و بعد از آن دوباره جوش دهید. اما زمانی که از فلنج ها برای اتصال استفاده می کنید، برای جداسازی لوله ها فقط کافی است پیچ و مهره ها را باز کنید.

در این روش به هر دو لوله یک فلنج اتصال می یابد و این دو از سمت Flange Face رو به روی یکدیگر قرار می گیرند و به واسطه پیچ و مهره ها به یکدیگر متصل و فشرده می شوند.

البته امکان نشتی بین آنها وجود دارد به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکل بین آنها از واشر آب بندی استفاده می شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد کاربرد این قطعه مهم به شما خواهیم داد.

مطالعه مطلب  بهترین مارک چسب بتن در بازار

آشنایی با کاربرد فلنج در صنعت

  1. تغییر متریال در لوله
  2. اتصال به اقلامی که در مسیر لوله قرار داشته اند و احتیاج به تعمیرات احتمالی دارند.
  3. در کلیه مواردی که نیاز به جداسازی دارند.
  4. اتصال به تجهیزات ابزار دقیق که نیاز به تعمیرات احتمالی دارند.
  5. اتصال لوله به تجهیزاتی مانند مخازن تحت فشار، پمپ ها، کمپرسورها و …

به طور کلی باید بدانید که هزینه انجام این روش با استفاده از فلنج ها بسیار بیشتر از جوشکاری است و البته به دلیل مزایای زیادی که دارد افراد ترجیح می دهند از آن استفاده کنند، زیرا برای آنها از همه لحاظ به صرفه تر است.

آشنایی با انواع فلنج

فلنج ها هم دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه در مورد آنها به طور کامل توضیح می دهیم.

  • با سطح ساده

در این نوع زمانی که اتصال برقرار می شود، سطح دو قطعه ای که استفاده شده اند، باید صاف باشند. کاربرد اصلی آن هم زمانی است که از دو فلنج استفاده می کنیم.

در واقع فلنج های فولادی و یا چدنی که در فشارهای کم مورد استفاده قرار می گیرند، از این نوع هستند. زمانی که قطعه های ساده ساخته شده به وسیله قالب های آهنی به قطعه های فولادی کربنی متصل می شوند، قطعه های سطح برجسته باید حذف شوند.

  • نر و ماده

این نوع فلنج ها باید به حالت جفتی ساخته شود و سطح یکی از این ها حالت تورفتگی و سطح دیگر حالت برآمدگی داشته باشد. البته بنابر موقعیتی که ساخته می شوند این تورفتگی ها و برآمدگی ها با نسبت های خاصی طراحی می شوند. در پوسته مبدل حرارتی به کانال و پوشش فلنجی استفاده از مدل های نر و ماده مشاهده می شود.

  • فلنج با صفحه دارای زبانه و شیاردار

فلنج های با صفحه دارای زبانه و شیاردار هم مانند دیگر مدل ها به صورت جفت هستند. البته تفاوت اصلی میان این مدل این است که واشر را بر روی قطر داخلی قرار می دهند و روی قطر خارجی هم این کار را انجام می‌دهند. در واقع زبانه و شیار دارای قطر داخلی نیستند.

مطالعه مطلب  کارتریج شیرآلات چیست؟

این دلیل برای جلوگیری از فرسایش، خوردگی، سلیش و … است.

  • فلنج گلودار جوشی

این نوع دارای گردن مخلوطی هستند که در نهایت شعاع آن با قطر لوله در انتهای مسیر آن، برابر می‌شوند. در انتها هم به لوله متصل می شود. در واقع همین شکل ظاهری باعث می شود تا قدرت تحمل آن بالا برود.

کاربرد اصلی مدل گلودار جوشی در فشارهای بالا و دماهای زیر صفر است. البته برای زمانی که بارهای ارتعاشی و نوسانی دارد هم مناسب است. تشخیص فلنج های گلودار جوشی از ناف مخروطی شکل آنها ساده است. این ناف‌های مخروطی هم با شیب خیلی ملایم به دیواره لوله جوش می گردند.

  • با سطح برجسته

فلنج با سطح برجسته هم که در قبل از آربست ساخته شده است مهر و موم شده است. اما امروزه از مواد سازگار با محیط زیست برای ساخت آنها استفاده می شود. در این نوع سطح آن در مقابل فلنج دیگر قرار می‌گیرد و بر روی آن هم لایی قرار می گیرد. در واقع نسبت به سطح کلی قطعه بسیار برجسته تر ساخته می‌شود.

  • اوریفیس فلنج

اگر بخواهیم در مورد مدل های گردن دار صحبت کنیم، نام اوریفیس فلنج در میان می آید. مسدود کردن جریان و کاهش فشار از کاربردهای اصلی این نوع است. سوراخ هایی بر روی این مدل قرار دارند که برای اندازه گیری جریان سیال مایع یا گاز استفاده می شود.

  • رزوه ای

از نام این مدل ها هم کاملا مشخص است که درون آنها رزوه به کار رفته است. گاهی اوقات هم نام فلنج دنده ای به این نوع داده می شود. کاربرد این مدل ها در فشارها و دماهای بالا است. در واقع قابل اتصال بدون عملیات جوشکاری هستند.

مطالعه مطلب  تراشکاری برنج

فلنج رزوه ای

آشنایی با شرکت دربندی آراد

شرکت تولیدی بازرگانی دربندی آراد با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تولید قطعات برنجی آب و گاز فعالیت می کند. انواع مغزی های شیرآلات بهداشتی ساختمان و قطعات برنجی مانند سوپاپ های دوش، توری بندها، بازویی، سرشلنگی و … از تولیدات این شرکت است. تمامی قطعاتی که به شرکت معتبر دربندی آراد سفارش داده می شود، با بهترین کیفیت ساخته می شوند و به صورت رایگان هم ارسال می شوند.

 

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی بدست آورده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *