خبر

استاندارد ارتفاع شیرآلات بهداشتی

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

یکی از مهم ترین سوالاتی که قبل از نصب شیرآلات ذهن افراد را به خود مشغول کرده است، ارتفاع مناسب و استانداردی است که تمامی شیرآلات بهداشتی باید نصب شوند. به طور کلی این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر این تجهیزات اعم از شیر حمام، شیرهای موجود درون توالت و … به خوبی و در ارتفاع مناسب نصب نشوند، مشکلات زیادی را برای منزل و سیستم آب رسانی به وجود می آورند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر این تجهیزات بهداشتی ارتفاع استانداردی نداشته باشند، برای افرادی که به صورت مداوم از آن ها استفاده می کنند مشکلاتی مانند کمردرد، دیسک های گردنی و درد های مزمن به علت زیاد خم شدن به وجود می آورد.

یکی از اصلی ترین نکاتی که هنگام تعبیه و نصب شیرآلات بهداشتی باید به آن توجه داشته باشید، این است که هنگام  لوله کشی آب منزل خود استانداردهای موجود برای تمامی شیر آلات را رعایت کنید. با توجه به این موضوع، امروز صفحه های استانداردی برای مکان شیرها طراحی و تهییه شده اند که تمامی نگرانی های فاصله استاندارد برای شیرهای پیسوار، رادیاتورها و … را به حداقل رسانده و از بروز مشکلات در آینده جلوگیری می نماید. لازم به ذکر است که این صفحات در اندازه های مناسب و استاندارد یکسانی در تمامی شرکت ها تولید می شوند و شما فقط باید سر لوله ها را با استفاده از اتصالات موجود برای نصب شیرها به این صفحات اتصال دهید تا استاندارد این فاصله ها از نظر باز بودن و یا پهنا رعایت شود.

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

فهرست مطالب

ارتفاع مناسب برای شیرآلات بهداشتی که در حمام نصب می شوند.

همانطور که اطلاع دارید حمام موجود در منزل یکی از مهم‌ ترین قسمت ‌های هر خانه ای می باشد. که عامل اصلی تمیزی  می باشد به همین علت اگر ارتفاع شیرآلات این بخش استاندارد نباشد، استفاده از حمام به راحتی ممکن نمی شود و شرایط برای استفاده از آن به سختی به وجود می آید. رعایت ارتفاع استاندارد هنگام نصب و حتی هنگامی که در حال لوله کشی منزل هستید از توجه بسیار ویژه ای برخوردار می باشد.

مطالعه مطلب  مغزی رادیاتور چیست و چگونه آن را تعویض کنیم؟

 ارتفاع مناسب برای سردوش حمام

در حقیقت ارتفاع سردوش حمام باید به گونه ای باشد که هر فردی هنگام استادن زیر آن و استفاده از آن با هیچ گونه مشکلی روبه رو نشود. با توجه به این که میانگین قد افرادی که در ایران زندگی می کنند اغلب ۱۶۸ تا ۱۸۳ سانتی متر می باشد، ارتفاع سر دوش موجود در حمام ترجیحا باید ۱۹۸ سانتی متر تا ۲۰۰ سانتی متر باشد. همچنین توجه داشته باشید که این اندازه بنابر خواسته شما می تواند تغییر کند.

 میکسر یا پانل دوش حمام

میکسر حمام باید در محلی نصب شود که دسترسی به آن به آسانی و راحتی صورت گیرد. اغلب بین ۸۴ تا ۱۰۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

تنظیم ‌کننده جریان آب حمام

همان طور که از نام این بخش مشخص است وظیفه کنترل کردن میزان آب ورودی به داخل حمام را بر عهده دارد. در نظر داشته باشید که شما با بستن آن می توانید از ورود آب به داخل حمام جلوگیری کنید. ارتفاع این تنظیم کننده نیز بین ۱۸۳ سانتی متر تا ۱۹۲ سانتی متر با توجه به شما و قدتان متغیر است.

 روشویی حمام

ارتفاع استانداردی که درون جدول استانداردها ثبت شده است چیزی حدود نود سانتی متر است. که با توجه به قد و سن شما و افرادی که قصد استفاده از آن را دارند کاهش یا افزایش می یابد.

ارتفاع مناسب و استاندارد برای نصب شیرآلات بهداشتی درون آشپزخانه

نصب شیر ظرفشویی در ارتفاع استاندارد، سبب استفاده راحت تر می شود. به گونه ای که هر چه ارتفاع دهانه شیر بلند تر باشد، شما می توانید ظروف با ارتفاع بلندتری را درون سینک قرار داده و بشویید. همچنین اگر شما در بالای سینک ظرفشویی خود از قفسه برخوردار هستید با محدودیت هایی هنگام نصب شیر در ارتفاع بالا روبه رو خواهید بود. از همین جهت شیر ظرف شویی شما باید ۸۵ سانتی متر از کف سینک شما فاصله داشته باشد.

مطالعه مطلب  سوپاپ دوش ساختمان چیست؟

دیگر نکاتی که هنگام  نصب شیرآلات آشپزخانه باید به آن ها توجه کنید عبارت اند از:

۱) توجه داشته باشید که هنگام لوله کشی فاصله بین لوله‌ های آب سرد و گرم از یک دیگر چیزی حدود پنجاه سانتی متر در نظر گرفته شود.

۲) استفاده از شیر آلات کم قوس مناسب افرادی است که قصد شست و شوی ظروف و قابلمه های بزرگ را ندارند. زیرا این شیر آلات معمولا بیش تر از بیست سانتی متر بالا نمی روند و آب از درون آن ها با زاویه چهل و پنج درجه خارج می شود. لازم به ذکر است که این شیر آلات طبق جدول استانداردها بسیار مناسب سینک ها و فضاهای کوچک می باشد.

۳) توجه داشته باشید که برای رعایت ارتفاع موجود درون جدول استاندارد ارتفاع شیر آلات و جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر لوله فاضلاب باید پنجاه تا پنجاه و پنج سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد.

ارتفاع مناسب برای نصب شیرآلات بهداشتی توالت

ارتفاع مناسب برای روشویی

سینک دستشویی یا به طور عامیانه تر روشویی یکی از مهم ترین مکان هایی است که باید در نصب شیر آلات آن دقت کافی داشت. با توجه به این میزان اهمیت تمامی فواصل به صورت میلی متری ذکر می شوند. ارتفاع شیر روشویی باید ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر از کف سینک تا لبه سینک باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کودک خردسال دارند و قصد دارید روشویی برای آن نیز تعبیه کنید، ارتقاع را باید کاهش دهید. بازه مناسب برای استفاده کودکان و خردسالان ۶۴۰ تا۷۵۰ میلی متر می باشد. البته در نظر داشته باشید که اینکار کاملا مناسب نیست. بهتر است که شما شیر را برای افراد بزرگسال نصب کنید سپس برای استفاده کودکان از پایه استفاده نمایید.

مطالعه مطلب  انواع مدل شیرآلات بهداشتی در سال ۲۰۲۲

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

 ارتفاع  استاندارد برای شیر توالت ایرانی

شیر توالت‌ ایرانی باید در ارتفاع پایینی نصب شود تا دسترسی به آن به آسانی صورت گیرد. همچنین در نظر داشته باشید به این علت که  این نوع از توالت یعنی توالت ایرانی در پایین‌ ترین سطح دسترسی قرار گرفته است، پایین بودن ارتفاع نصب شیر امری حیاتی ضروری است. در اغلب مکان ها شیرهای توالت ایرانی در ارتفاع ۲۵ سانتی متری از سطح زمین نصب می شوند. به همین علت هنگام لوله کشی و ساخت و ساز باید در نظر داشته باشید که از سطح زمین سی سانتی متر فاصله داشته باشند.

 استاندار ارتفاع شیر آلات توالت فرنگی

همانطور که می دانید این نوع از توالت‌ ها به علت داشتن محلی برای نشستن هیچ نیازی به نصب شیر آلات در ارتفاع بالا ندارد. تنها نکته ای که هنگام نصب آن ها باید به آن توجه کنید. این است که بین محل آویز شلنگ بیست سانتی متر بالاتر از نشیمنگاه باشد. و بین کف توالت و  شیر آن نیز ۵۵ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *