مقالات آموزشی

چگونه آهک روی شیرآلات را تمیز کنیم؟

ایجاد رسوب آب در قسمت های داخلی و یا آهک روی شیرآلات بهداشتی بدون شک یکی از رایج ترین و ناخوشایندترین مواردی است که ممکن است برای هر یک از ما رخ دهد. دلیل ایجاد شوره هایی که بر روی بدنه و یا دستگیره شیرآلات به وجود می آید، عموما وجود کلسیم و منیزیم در آب سخت می باشد که مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

این مشکلات شامل از بین بردن زیبایی ظاهری شیرآلات، اختلال در فشار آب و عملکرد صحیح شیرآلات می شوند. البته ممکن است این شوره ها را در قسمت های دیگری از شیرآلات همچون توری پرلاتور، سر علم دوش و … نیز مشاهده نمایید. حال اگر شیرآلات منزل شما نیز دچار رسوب شده است و برایتان این سوال پیش آمده که چگونه باید آهک روی شیرآلات را تمیز کرد، با ما در این مطلب همراه باشید تا پاسخ سوالتان را دریافت نمایید.

پیش از هر چیز باید گفت که برخلاف تصور اکثر مردم، برای از بین بردن این آهک ها و رسوبات هیچ نیازی به شوینده های شیمیایی قوی نخواهد بود و شما با مواد ساده هچون سرکه سفید، مایع ظرفشویی و … در خانه می توانید این مشکل را حل نمایید.

در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع و روش های برطرف کردن آن پرداخته ایم.

در ابتدا باید بدانید که:

فهرست مطالب

آهک روی شیرآلات چیست و چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

به طور کلی، به تجمع مواد معدنی موجود در آب های شهری همچون کلسیم و منیزیم بر روی سطوح داخی یا خارجی شیرآلات، رسوب گفته می شود. این رسوبات نه در کوتاه مدت، بلکه در طولانی مدت و بر اثر جاری شدن آب ایجاد می شود و اگر در منطقه ای زندگی کنید که آب سخت دارد، مقدار این شوره ها بسیار بیش تر از حالت معمول خواهد بود. رسوباتی که در سطوح داخلی شیرآلات قرار می گیرند، اگر در طولانی مدت تمیز نشوند ممکن است باعث کم شدن فشار آب و حتی گرفتگی اهرم شوند که البته با رسوب گیری این مشکل رفع خواهد شد. شایان ذکر است در صورتی که رسوب ها و آهک های روی سطح شیرآلات نیز در صورت قرار گرفتن طولانی مدت، ممکن است سخت تر از حالت معمول از بین روند.

مطالعه مطلب  انواع فلنج و کاربرد آن

رسوب گیری شیرآلات اهرمی چگونه صورت می گیرد؟

از مهم ترین عواملی که موجب حفظ درخشانی و زیبایی شیرآلات منزل شما می شود، از بین بردن رسوب های شیرآلات یا به اصطلاح رسوب گیری آن می باشد. همان طور که پیش تر نیز گفته شد، رسوب گیری شیرآلات می تواند توسط مواد ارزان و دم دستی هعمچون سرکه سفید نیز انجام شود که هزینه بر نیز نخواهد بود.

یکی از دلایلی که باید حتما رسوب گیری به صورت دوره های زمانی مناسب انجام شود، این است که رسوب های ایجاد شده سخت نشوند. چرا که در این صورت از بین بردن آن ها بسیار دشوار خواهد شد. شایان ذکر است که برای از بین بردن آهک و رسوبات روی شیرآلات هرگز از پارچه های سخت و یا سیم ظرفشویی استفاده ننمایید. چرا که این کار باعث از بین بردن آبکاری  شیرآلات و یا تخریب آن خواهد شد.

در ادامه به شما روش هایی را پیشنهاد داده ایم که می توانید با استفاده از آن ها در خانه و با کم ترین هزینه، شیرآلات منز خود را رسوب گیری و همچون روز اولشان نمایید.

  • رسوب گیری شیرآلات با استفاده از سرکه:

این روش از پرکاربردترین و راحت ترین روش ها برای از بین بردن رسوب روی شیرآلات است که از قضا قدرت پاک کنندگی بالایی نیز دارد. از طرفی استفاده از سرکه به آبکاری شیرآلات شما آسیب نمی زند پس با خیالی آسوده می توانید آن را امتحان نمایید. برای رسوب گیری شیرآلات منزلتان با سرکه، باید طبق مراحل زیر عمل نمایید:

  1. قبل از هر کاری سعی کنید شیرآلات را به خوبی با استفاده دستمال نخی پاک کنید تا گرد و خاک موجود بر روی آن از بین برود.
  2. محلولی از آب و سرکه را با نسبت یک به یک درست کنید.
  3. یک دستمال یا حوله ی تمیز را آغشته به این محلول کنید و آن را به خوبی دور قسمت های رسوب گرفته بپیچید و آن فشار دهید. این کار باعث می شود تا حوله به خوبی به قسمت های رسوبی بچسبد.
  4. یک الی دو ساعت زمان دهید تا سرکه به خوبی رسوبات را در خود حل کند.
  5. پس از گذشت مدت زمان مناسب می توانید حوله را باز کرده و محل را با استفاده از دستمال و اسفنج نرم بشویید تا بقایای رسوبات از بدنه شیر جدا شوند.
  6. در نهایت شیر را آبکشی و خشک نمایید.
مطالعه مطلب  نکات مهم خرید شیرآلات بهداشتی ارزان

  • پاک کردن آهک روی شیرآلات با استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی:

دومین روش پرکاربرد و محبوب برای از بین رسوب ها، استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی می باشد که بسیار در دسترس بوده و راحت است.

برای این کار باید طبق مراحل زیر اقدام نمایید:

  1. مقداری آب گرم را در یک ظرف مناسب ریخته و 1 الی 2 قاشق غذاخوری از مایع ظرفشویی را در آن حل نمایید.
  2. با استفاده از یک اسفنج نرم، محول را به آرامی و بدون فشار بر روی شیر بکشید و سپس شیر را به خوبی با یک حوله دیگر تمیز و خشک کنید.
  3. اگر پس از خشک کردن، متوجه باقی ماندن رسوبات شدید، باید از جوش شیرین استفاده نمایید. حال وقت آن است که یک الی دو قاشق جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیر مانند بدست آورید.
  4. خمیر درست شده را با استفاده از مسواک بر روی قسمت های رسوب گرفته بکشید و 5 الی 10 دقیقه صبر کنید.
  5. پس این مدت، مجددا با مسواک بدنه را تمیز کنید تا رسوبات به طور کامل از سطح آن جدا شوند.
  6. شیر آب را با اب سرد بشویید و کاملا خشک کنید.

و در آخر:

اگر با انجام هر دو روش بالا نتوانستید رسوبات روی شیرآلات را از بین ببرید، بهتر است آن ها را به مراکز معتبر ارجاع داده و در خواست رسوب گیری آن ها را نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *