مقالات تخصصی و مرتبط

مزایا و معایب شیرآلات طلایی براق و مات

امروزه رنگ طلایی، یکی از جذاب ترین رنگ ها به عنوان نماد لوکس بودن در خانه ها مدرن و جدید است. شیرآلات طلایی براق، چندین سال است که از محبوب ترین انواع شیرآلات به شمار می روند و حتی لوازم جانبی همرنگ آن ها نیز در بازار عرضه می شوند. علاوه بر شیرآلات طلایی براق، شیرآلات طلایی مات نیز مدتی است که مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته است. ناگفته نماند که خواص و ویژگی هر دو نوع تقریبا با هم یکسان بوده و تفاوتی جزئی دارند. اما هر دو آنها عمدتا از آلیاژ برنج ساخته ‌شده‌اند؛ تا بتوانند مقاومت خوبی در برابر عوامل فرسایشی خارجی داشته‌ باشند.

 

فهرست مطالب

انواع شیرآلات طلایی بهداشتی

• طلایی براق
• طلایی مات یا طلامات

 

مزایای شیرآلات طلایی براق

مهمترین مزیت شیرآلات طلایی رنگ ، کیفیت و دوام آبکاری آن است. دوام و مقاومت آبکاری شیرآلات طلایی ک معمولاً به روش PVD انجام می شود، از سایر انواع آبکاری بیشتر است.
اگر برای شستشوی شیرآلات طلایی از مواد شوینده صنعتی و اسکاچ زبر استفاده نشود، دچار خط و خش خوردگی نمی شود و رنگ آنها ثابت می ماند و تا سال های زیادی میتوان از آن ها استفاده کرد. پیدا کردن لوازم آشپزخانه و سرویس بهداشتی به رنگ طلایی براق، بر خلاف لوازم طلا مات، کار ساده تری است زیرا رنگ طلایی براق، مدت هاست که در طراحی دکوراسیون مورد توجه قرار گرفته است.
تنوع شیرآلات طلایی براق نسبت به مات بیشتر است و شما راحت تر می توانید آن را با دیگر وسایل جانبی مانند روشویی کابینتی ست کنید. ترکیب روشویی کابینتی مشکی با شیرآلات طلایی براق یک ایده بینظیر و فوق العاده است که می تواند در حمام مدرن شما بدرخشد.

مطالعه مطلب  شیرآلات اهرمی و مزیت آن

 

معایب شیرآلات طلایی براق

شیرآلات طلایی به نسبت شیرآلات رنگی دیگر، قیمت بالاتری دارد و از انواع شیرآلات لوکس به حساب می آید. مهمترین عیب شیرآلات طلاییِ براق این است که کوچک ‌ترین لکه ها و حتی اثرات انگشت را به وضوح نشان می‌ دهند. اگر شما روی لکه‌ ها بسیار حساس هستید و زمان کافی برای تمیز کردن و برق انداختن آنها ندارید بهتر است به ‌جای خرید شیرآلات طلایی براق، شیرآلات طلایی مات را بخرید.

مزایای شیرآلات طلا مات

بر خلاف شیرآلات طلایی براق ، این شیرآلات نگاه ها را به سمت خود نمی کشد، اما برقی از لطافت در دکوراسیون به جا می گذارد. شیرآلات طلایی مات بسیار شیک و لوکس هستند و زیبایی خاصی به دکوراسیون سرویس بهداشتی، حمام یا آشپزخانه شما می‌ بخشند.
جذابیت این نوع شیرآلات بهداشتی شاید کمی کمتر از شیرآلات طلایی براق باشد اما در مقابل لکه‌ ها بسیار بهتر عمل می‌ کند و زیبایی منحصر به ‌فرد خود را دارد. این شیرآلات برای افرادی که در مورد جای لکه ها حساس هستند، انتخاب مناسب تری نسبت به شیرآلات براق است.
مزیت دیگر شیرآلات طلامات، دوام آبکاری آن ها است. این شیرآلات رنگی ثابت دارند و در صورتی که در تمیز کردن از مواد اسیدی و وایتکس استفاده نشود، تا سال های سال بدون هیچ مشکلی ، کیفیت خود را حفظ می کند.

 

معایب شیرآلات طلایی مات

شیرآلات به رنگ طلایی مات، تقریبا بالا ترین قیمت را در میان رنگ های یک مدل دارند. دلیل این مسئله این است که روی این شیرالات آبکاری با استفاده از روش PVD صورت می ‌گیرد.
یکی دیگر از معایت شیر آلات مات این است که ست کردن رنگ طلایی مات با سایر اکسسوری ها و تجهیزات همرنگ آن کار آسانی نیست. عیب بعدی این شیرآلات این است که علاوه بر بالا بودن قیمت سایر لوازم طلامات، پیدا کردن آن ها در بازار نیز ممکن است زمان بر باشد.

مطالعه مطلب  اصول ماشین کاری سریع

 

نگهداری و تمیز کردن شیرآلات طلایی

شیرآلات طلایی، بسیار پرزرق و برق و به طور فریبنده ای زیبا به نظر می رسند با این حال ، اگر به درستی مراقبت نشود ، می توانند به مرور خورده شده و دیگر مانند قبل درخشان نباشند. برای نگهداری شیرآلات طلایی به مدت طولانی نباید از مواد اسیدی و وایتکس استفاده شود، این موارد شیمیایی آسیب جدی به شیرآلات بهداشتی شما وارد می ‌کنند و باعث بد رنگ شدن و لکه‌ های غیرقابل پاک شدن روی آن می ‌شوند.
شما می ‌توانید با کمک یک اسفنج و یا دستمال نرم که به مقداری محلول مایع ظرف‌ شویی و آب آغشته کرده ‌اید به ‌راحتی شیرآلات بهداشتی خود را تمیز و براق کنید. همچنین می ‌توانید از محلول آب و صابون به روش قبل برای تمیز کردن استفاده کنید. روش دیگر استفاده از اسپری‌ های مخصوص شیرآلات طلایی یا استیل است که در زمان 10 تا 20 دقیقه شیرآلات طلایی شما را براق می‌ سازد.
یکی از بهترین روش‌های نگهداری شیرآلات طلایی که به روش PVD آبکاری شده ‌اند، این است که برای تمیز کردن آن ها ، از پارچه نخی برای خشک‌ کردن استفاده شود تا رسوب روی آن تشکیل نشود. در صورت رسوب گرفتگی ، پارچه نخی را در ترکیب سرکه و آب آغشته نمایید و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی شیرآلات طلایی یا استیل قرار دهید. بعد شیرآلات را آبکشی و خشک ‌کنید.

 

آبکاری شیرآلات طلایی

اگر در طول زمان استفاده از شیرآلات طلایی ، از شوینده های شیمیایی استفاده نکنید به هیچ عنوان رنگ شیرآلات از بین نمی رود . این اتفاق به این دلیل است که این نوع آبکاری مقاوم ترین نوع آبکاری است. اسم این نوع آبکاری PVD که مخفف Physical Vapor Deposition به معنای رسوب گذاری فیزیکی از بخار فلز یا انباشت بخار فیزیکی است می باشد.
فرایند این نوع آبکاری به این صورت است که در آن ماده از یک فاز جامد یا مایع به یک فاز بخار تبدیل شده و سپس دوباره به صورت یک لایه نازک در یک فاز جامد یا مایع بر روی سطح انباشته می ‌شود. البته این موضوع را مد نظر داشته باشید هر شیر طلایی خوب نیست و باید دارای نشان استاندارد و نامی آشنا با کیفیت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *