مقالات پزشکی و صنعتی, مقالات تخصصی و مرتبط

اباتمنت دندانی چیست ، ایمپلنت و نحوه تولید آن

در صنعت دندانپزشکی از مهمترین موارد کاشت ایمپلنت های دندانی می باشد که با نیاز روز افزون موجبات واردات انبوه این نوع تجهیزات در کشور را فراهم ساخته است. با توجه به رویکرد دولت و صنعتگران ایرانی به منظور بومی سازی و ساخت ایمپلنت های ایرانی نیاز به مشاوره دقیق در انتخاب ماشین آلات مرتبط و چیدان خطوط تولید بسیار پر اهمیت می باشد چرا که سرمایه گذاری وسیع در این زمینه و تحمل بار خطر در این کسب و کار حیاتی و بی تردید نیازمند مهندسی درست است.

فهرست مطالب

قطعات مختلف در اجرای ایمپلنت دندانی :

  • فیکسچر fixture
  • اباتمنت abutment
  • هیلینگ healing abutment و یا healing cuff
  • ایمپرژن impression  ، cover screw

 

 

ساخت فیکسچر fixture :

فیکسچر به عنوان اصل ترین و حیاتی ترین جز یک ایمپلنت دندانی محسوب می گردد. پایه ایمپلنت که به عنوان فیکسچر شناخته می شود یک ساختار کوچک و به شکل پیچ است که زیر لثه قرار می‌گیرد. بعد از اینکه جراح سوراخ کوچکی در استخوان فک شما جایی که ریشه دندان طبیعی از دست رفته قبلا قرار داشت؛ ایجاد کرد؛ فیکسچر را طی یک عمل جراحی در استخوان فک قرار می ‌دهد. این فیکسچر به عنوان ریشه مصنوعی یا ریشه ایمپلنت ها شناخته می شود. در طول فرآیند ریکاوری و بهبود، این فیکسچر با استخوان فک طی فرآیندی که اسئواینتگریشن نامیده می شود؛ جوش می خورد. در این فرآیند پایه ایمپلنت کاملا پایدار و مستحکم در استخوان فک شما نگه داشته می شود.

فیسچر ها دارای سایز ها و انواع مختلفی هستند. از نوع active  و ساده . جنس این قطعات از تیتانیوم می باشد و باید به منظور سازگاری طولانی مدت در فک از تکنولوژی بهره برد تا این فیکسچر ها با بافت استخوانی همگان گردند.

ساخت اباتمنت abutment  :

اباتمنت ها انواع و سایز ها مختفی دارند. برای تولید ان قطعات باید از دستگاه های سوئیس تایپ بهره برد تا بتوان کل عملیات ماشی نکاری را در یک سایکل تمام کرد. اباتمنت های زاویه دار در این تولید نقش پر رنگ تری دارند.

مطالعه مطلب  چکه کردن شیرآلات بهداشتی

 

انواع اباتمنت از نظر جنس

انواع اباتمنت دندان (اباتمنت زاویه دار، کاستوم اباتمنت، اباتمنت پیچ شونده و…) معمولا با استفاده از مواد مختلفی مانند تیتانیوم، فولاد ضد زنگ جراحی، طلا و اخیرا زیرکونیوم ساخته می شوند. در ادامه برخی از آنها را بیشتر معرفی می ‌کنیم:

 

اباتمنت ‌های تیتانیومی :

 تیتانیوم به علت خواص منحصر به فرد آلیاژهای خود به ‌طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد. آنها قدرت و زیست سازگاری خیلی بالایی دارند، و می‌ توانند در هر نوع بازسازی پروتزی مورد استقاده قرار بگیرند.

 

اباتمنت ‌های زیرکونیومی :

این اباتمنت های جدید برای تکمیل بعد زیبایی‌ شناسی ایمپلنت دندان در دندانپزشکی کاربرد دارند. زمانی که بازسازی زیرکونیومی یا سرامیکی انجام شد، اباتمنت‌ های زیرکونیومی ایمپلنت‌ها ، گزینه بسیار مناسبی هستند. با استفاده از این اباتمنت ‌ها، مشکل افتادن سایه فلزی اباتمنت ‌های فلزی در زیر روکش ایمپلنت برطرف می‌ شود.

علاوه بر تیتانیوم و زیرکونیوم، اباتمنت های ایمپلنت‌های دندانی می ‌توانند از مواد دیگر مانند آلیاژ های طلا، فولاد ضد زنگ و غیره ساخته شوند گرچه کاربرد آن‌ها کمتر است.

 

اباتمنت زاویه دار

با انواع اباتمنت در ایمپلنت از جمله کاستوم اباتمنت، اباتمنت پیچ شونده و… آشنا شدیم. اما مورد دیگری در میان انواع اباتمنت ایمپلنت وجود دارد که بسیار شنیده می ‌شود: اباتمنت زاویه دار.

باید توجه داشته باشید که اباتمنت همیشه موازی با پایه ایمپلنت دندان کار گذاشته نمی شود. بنابراین، از اباتمنت زاویه دار زمانی استفاده می ‌شود که ایمپلنت نسبت به پروتزی که قرار است روی آن قرار بگیرد، زاویه دارد. هدف اصلی از طراحی اباتمنت زاویه دار و استفاده از اباتمنت زاویه دار این است که در پایان کار، همه دندان ها و اباتمنت ها موازی یکدیگر قرار بگیرند. در ادامه به نکات مثبت استفاده از اباتمنت زاویه دار اشاره می کنیم.

مطالعه مطلب  دستگاه CNC چیست + مزایا و معایب دستگاه CNC

 

مزایای اباتمنت زاویه دار

عدم نیاز به پیوند استخوان که عملی تهاجمی است و نتایج آن قابل پیش بینی نیست. اباتمنت زاویه دار برای بیماران دارای شرایط بدنی مختلف که پیوند استخوان برای آنها ممکن نیست، گزینه‌ی مناسبی است.
اباتمنت زاویه دار اجازه قرار دادن ایمپلنت‌هایی را می‌دهد که ربطی به ساختار آناتومیک استخوان ندارند.
طراحی ایمپلنت با اباتمنت زاویه دار به گونه ‌ای است که در برابر شکستن بسیار مقاوم است.
نتایج بالینی بهتر همراه با پیش بینی عالی در کوتاه مدت و همچنین دراز مدت.
این امکان را فراهم آورده است تا فرایند ترمیم دندان بسیار ساده باشد.
ثبات ایمپلنت حتی در صورت وجود حجم اندکی استخوان.
پیش بینی عالی در کوتاه مدت و نیز در دراز مدت.
کاهش هزینه‌های جراحی و طول درمان.

 

قیمت اباتمنت

قیمت اباتمنت باتوجه به نوع آن می ‌تواند متغیر باشد. قیمت اباتمنت سفارشی بالاست و در مواقعی که پیاده ‌سازی اصلاحات پروتزی با ایمپلنت ‌های استاندارد امکان پذیر نیست، از آن‌ها استفاده می‌ شود. اما همانطور که گفتیم، قیمت اباتمنت در ایمپلنت پیش‌ ساخته پایین تر از کاستوم اباتمنت است. البته معمولا قیمت اباتمنت جزئی از قیمت ایمپلنت تلقی و به صورت تمام شده به فرد اعلام می ‌شود.

برای اطلاع از قیمت اباتمنت به طور دقیق، حتما باید توسط متخصص معاینه شوید. چراکه اباتمنت دندان در اشکال گوناگون عرضه می ‌شود و بسته به درمان، دندانپزشک تشخیص می ‌دهد که کدامیک برای بیمار بهتر است و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

 

هیلینگ healing abutment :

این قطعه همچنین با نام جینجیوال و هیلینگ کپ هم شناخته می شود. از این قطعه برای رشد اصولی بافت نرم و سخت لثه اطراف ایمپلنت دندان استفاده می شود. همچنین هیلینگ کپ از تشکیل پلاک دندانی  اطراف فیکسچر جلوگیری می کند تا در حین درمان دوره بهبودی در این ناحیه دچار عفونت نشوید. این قطعه از ایمپلنت دندان کمی بزرگتر است تا نحوه رشد لثه اطراف فیکسچر و اباتمنت را راهنمایی کند. نصب این قطعه بر روی ایمپلنت کاشته شده توسط جراح دندانی است که پروسه کاشت ایمپلنت شما را برعهده گرفته است.

مطالعه مطلب  معرفی شرکت ورتکس و یا vertex machinery

 

ساخت ایمپرژن  impression  :

قطعات ایمپرژن نیز مانند اباتمنت از جنس فولاد تیتانیوم بوده و باید برای تولید آن از دستگاه های تراش سوئیس تایپ بهره برد.

دستگاه های تراش سوئیس تایپ نیز انواع مختلفی دارند و بر حسب نیاز در اپلیکیشن های مختلف تولید کاربرد دارند. بر اساس نوع تولید می توان دستگاهی مرتبط با نیاز را تهیه کرد. اینکه برای تولید در زمینه دنتال به چه دستگاهی نیاز است به شاخصه هایی مربوط است که به شرح ذیل توضیح داده می شود :

  • میزان سرمایه گذاری ( بودجه بندی ) budget study
  • میزان بهره وری efficiency capacity
  • میزان شناخت ماشین ابزار technical know-how
  • تعداد دستگاه های فعال active machine in line

 شاخصه های فوق برای انتخاب نوع دستگاه ، از برند های مختلف و اینکه نو و یا دسته دوم بودن آن تاثیر گذارند. چه بسیار صنعتگران در حوزه های مختلف صنعت هستند که نیاز به تامین ماشین های سوئیس تایپ دارند ولی به فکر اه اندازی خط تولید با هزینه ها و بودجه بندی بسیار کم دارند. که ادامه فعالیت برای این نوع تفکر میسر نیست. لازمه راه اندازی این نوع کسب و کار ها نیاز به سرمایه گذاری نسبتا زیادی دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *