متدهای ماشین کاری

آشنایی کامل با آلیاژ برنج و کاربردهای آن در صنعت

آشنایی کامل با آلیاژ برنج و کاربردهای آن در صنعت

برنج هم نوعی فلز آلیاژ شده است که از مس و روی به دست می آید. از هزاران سال پیش تاکنون استفاده های بسیار زیادی از این فلز می شود و به علت ظاهر بسیار طلایی و درخشانی که دارد محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است. واژه برنج هم مرتبط با آلیاژهای مختلف به دست آمده از ترکیبات مس، روی و عناصر دیگر است که با توجه به نسبت روی و مس ممکن است خواص آنها تغییر کند. در این مقاله سعی داریم اطلاعات کاملی در مورد آلیاژ برنج و کاربردهای آن در صنعت های مختلف به شما بدهیم تا متوجه شوید که این نوع آلیاژ ارزشمند برای چه کارهایی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آلیاژ برنج چیست؟

همانطور که گفتیم به انواع مختلفی از آلیاژهای فلزی که بر پایه مس و روی باشند، برنج می گویند. جالب است بدانید که آلیاژهای برنج استحکام بسیار بالا و مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند که از این لحاظ بسیار محبوب شده اند . همانطور که توضیح داده ایم، برنج هم مانند برنز، آلیاژی است که میزانی مس در آن وجود دارد و در واقع در آن به جای قلع از فلز روی استفاده شده است. توجه داشته باشید که هم برنج و هم برنز  دارای مقادیر کمی هم آرسنیک، سرب، فسفر، آلومینیوم، منگنز و سیلیکون هستند، اما خواص آنها با توجه به نسبت مس بر روی و دیگر آلیاژ ها که در آنها استفاده شده است، تغییر می کند. آلیاژ برنج معمولاً در رنگ های طلایی کم رنگ، نقره‌ای و قرمز است و به علت زیبایی و درخشش خاصی که دارد در تزیینات و دکوری های منازل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله سعی داریم در مورد ویژگی های آلیاژ برنج به طور کامل توضیح دهیم تا اطلاعات بیشتری در مورد این نوع آلیاژ به دست آورید.

بررسی ویژگی های آلیاژ برنج

جالب است بدانید که آلیاژ برنج تنوع بیشتری نسبت به روی و مس دارد و طیف وسیعی از انواع برنج ها با خواص مختلف را در بر می‌گیرد. توجه به تفاوت نسبت مس بر روی در آلیاژ های برنجی مختلف می توان گفت که همه آلیاژ ها خصوصیات کاملاً یکسانی دارند اما با این حال با توجه به شکل پذیری و استحکام بالایی که در آلیاژ برنج وجود دارد، برنج شناخته شده تر است. توجه داشته باشید آلیاژهای برنج که فلز روی کمتری داشته باشند، قطعاً شکل پذیری بیشتری دارند در حالی که انواع حاوی فلز روی بیشتر، شکل پذیری بسیار کمتری دارند. ادامه این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید.

 

 استفاده از آلیاژ برنج برای ساخت انواع دستگیره های حمام

باید بدانید که فلز برنج هم مانند مس برای رشد و تکثیر باکتری ها گزینه مناسبی نیست. این موضوع نشان می‌دهد که برنج بهترین گزینه برای ساخت وسایل حمام، دستگیره و حتی وسایل پزشکی است. بر اساس گفته‌ها، میزان انعطاف پذیری برنج نسبت به برنز و یا روی بالاتر است و نقطه ذوب کمتری دارد و این نقطه ذوب حدود ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سانتیگراد است. البته باید بدانید که می‌توان خواص برنج را تغییر داد و این کار به واسطه تغییر نسبت مس و روی انجام می شود و در این حالت می توان آن را سخت تر و یا نرم تر کرد. در ادامه سعی داریم توضیحاتی در مورد بازیافت آلیاژ برنج به شما بدهیم.

مطالعه مطلب  آشنایی با انواع روشهای ماشینکاری در صنعت

 

بازیافت آلیاژ برنج

امروزه تقریبا می توان ۹۰ درصد از کل آلیاژهای برنج را بازیافت کرد. توجه داشته باشید که این ماده فرومغناطیس نیست و می‌توان با عبور دادن ضایعات قراضه از مقابل آهن ربای بسیار قوی آن را از ضایعات آهنی جدا کرد. پس از انتقال به ریخته گری و ذوب هم دوباره می توان از آن استفاده کرد. استفاده از  آلومینیوم در این نوع آلیاژ باعث می شود تا مقاومت آن در برابر خوردگی تقویت شود و یک لایه سخت اکسید آلومینیوم بر روی صفحه آن به وجود بیاید. فلز قلع هم کاربرد مشابهی دارد و به خصوص در کاربردهای دریایی بسیار موثر عمل کرده است. توجه داشته باشید ترکیباتی مانند منگنز، سیلیکون و آهن باعث می‌شوند تا مقاومت برنج در برابر سایش و پارگی بیشتر شود. جالب است بدانید که با افزودن آهن به آلیاژ برنج می توان خاصیت فرومغناطیسی در آن ایجاد کرد. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی کاربرد های آلیاژ برنج در صنعت های مختلف بپردازیم.

 

 کاربرد های آلیاژ برنج در صنعت های مختلف

توجه داشته باشید که برنج یکی از اولین فلزات بسیار مهم در تمدن‌های بشری شناخته شده است و قرن ها پیش در زمینه های مختلف از این نوع فلز استفاده های زیادی شده است. در طول روز همه ما از آلیاژ برنج استفاده های زیادی می کنیم زیرا این نوع آلیاژ به علت ظاهر و خصوصیات متعددی که دارد برای ساخت وسایل مختلف به کار برده می شود. در ساخت دستگیره های درب و حتی جواهرآلات هم این نوع آلیاژ کاربرد دارد. افرادی که علاقه‌مند به فلزکاری هستند می‌توانند نحوه کار با برنج را برای سرگرمی و یا به عنوان شغل آموزش ببینند. در ادامه سعی داریم به بررسی مهم ترین کاربرد های برنج در صنعت بپردازیم.

 

استفاده از آلیاژ برنج در وسایل تزیینی

همانطور که قبلاً هم توضیح داده ایم برنج به علت ظاهر بسیار درخشان و جذابی که دارند برای ساخت تزیینات منزل و حتی وسایل و لباس هم به کار برده می شود. برای مثال برای ساخت جاشمعی های عتیقه و مجسمه‌های برنجی از این نوع آلیاژ استفاده می شود. مجسمه های برنجی برای مردم بسیار محبوب هستند این مجسمه ها حتی قیمت نسبتاً بالایی هم دارند. زیبایی و درخشش آلیاژ برنج باعث می‌شود تا این نوع مجسمه ها هم زیبایی چشمگیری پیدا کنند.

 

کاربرد آلیاژ برنج در صنعت معماری

در واقع باید بدانید که دوام بسیار خوب و مقاومت بالای آلیاژ برنج در برابر خوردگی باعث شده است تا این نوع آلیاژ به آلیاژ بسیار محبوب در زمینه معماری تبدیل شود. معمولاً در گچ بری و سرستون‌ها از آن استفاده می‌شود. آلیاژ های برنجی برای بازسازی بناهای تاریخی هم در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که این آلیاژ در صنعت معماری بسیار  اهمیت دارند.

مطالعه مطلب  آشنایی با انواع روشهای ماشینکاری در صنعت

 کاربرد آلیاژ در برق و لوله کشی

آلیاژ برنج عناصر بسیار مهم در دو سیستم مهم منازل لوله کشی و سیستم برق است. در واقع در منازل استفاده‌های زیادی از آلیاژ برنج می شود که در این زمینه می‌توان به ساخت پریزها، کلیدهای برق و شیرآلات و اتصالات مختلف لوله مانند آرنج، پلاک و غیره اشاره کرد. آلیاژ برنج در مواردی مانند اتصالات و ابزارهایی که در نزدیک مواد اشتعال زا یا منفجره قرار دارند، استفاده می شود تا جرقه ایجاد نشود.

 

 کاربرد آلیاژ برنج در صنعت خودرو

باید بدانید که آلیاژ های برنجی در تنظیماتی که به تماس فلز با فلز احتیاج دارند حداقل اصطحکاک را نشان می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا در وسایل مکانیکی از این نوع آلیاژ استفاده شود. از آلیاژ برنج در چرخ دنده ها، جعبه‌های محور لوکوموتیو و حتی موتورهای دریایی برنجی استفاده می شود که در این صنعت هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

کاربرد بسیار مهم برنج در آلات موسیقی

برای ساخت بسیاری از آلات موسیقی از برنج استفاده می شود. از جمله این آلات‌ موسیقی می‌توان به شیپور ترومبون و توبا و هورن اشاره کرد. علت استفاده از این نوع آلیاژ انعطاف پذیری آن است و سازها برای کارایی مناسب، باید شکل‌دهی مناسب و دقیقی داشته باشند. آلیاژ برنج برای تولید این نوع آلات موسیقی بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که حتی ساز های الکتریکی مانند گیتار های برقی و ویولون های برقی در قسمت داخلی خود اجزایی از آلیاژ برنج دارند.

کاربرد آلیاژ برنج در صنعت ابزار آلات

در واقع یکی از رایج ترین کاربرد های آلیاژ برنج در ساخت چکش های برنجی است. البته بیشتر در کارهای روزمره از چکش های آهنی و یا فولادی استفاده می‌شود اما چکش های برنجی هم برای کارهای تخصصی و حرفه‌ای در صنایع فلز کاری بسیار اهمیت دارد. توجه داشته باشید که چکش های برنجی بسیار نرم تر از چکش‌های فولادی هستند و برای کار کردن روی فولاد بدون آنکه آسیبی به آن وارد کند این کار را انجام می‌دهند. حتی می توان از آنها برای فلزات قوی مانند طلا هم استفاده کرد. از آلیاژ برنج برای ساخت بسیاری از چاقو ها هم استفاده می شود. در ادامه به بررسی کاربرد آلیاژ برنج در مجسمه سازی می پردازیم.

 

کاربرد آلیاژ برنج در ساخت کلید و مجسمه سازی

از هزاران سال قبل ساخت مجسمه های برنجی بسیار مرسوم بوده است زیرا شکل پذیری بسیار بالایی دارند که برای ساخت مجسمه بسیار ایده آل هستند. هنرمندان سعی می‌کنند با استفاده از آلیاژ برنج شکل و ظاهری را که می‌خواهند بر روی مجسمه ایجاد کنند. حتی بسیاری از مجسمه های مذهبی هم از آلیاژ برنج ساخته می شود. به این علت که علاوه بر تمامی این خصوصیاتی که ذکر کرده ایم بهترین جایگزین برای طلا است که قیمت مناسب تری دارد. همانطور که قبلاً هم گفتیم آلیاژ برنج دارای مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی است و به همین علت در ساخت کلید مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این ابزار نباید به همین راحتی ها ساییده شوند و یا تغییر شکل پیدا کنند. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی راهکارهایی برای تشخیص فلز برنج از مس بپردازیم.

مطالعه مطلب  آشنایی با انواع روشهای ماشینکاری در صنعت

 

 نکاتی برای تشخیص فلز برنج از مس

قبلا هم توضیح داده ایم برنج از ترکیب دو فلز مس و روی به وجود می آید. رنگ برنج هم از رنگ مس به مقداری متفاوت است. این موضوع باعث می‌شود تا تشخیص آن به راحتی امکان پذیر شود اما گاهی به علت وجود میزان روی در برنج باعث می‌شود تا تشخیص آن کمی سخت تر شود. البته هیچ جای نگرانی وجود ندارد و راهکارهای دیگری برای تشخیص وجود دارد. راه های تشخیص این است که آن فلزی را که در دست خود دارید، حسابی تمیز کنید به طوری که هیچ گونه آلودگی بر روی آن وجود نداشته باشد. سپس آن فلز را زیر نور مستقیم قرار دهید. تقریباً قرمز متمایل به قهوه‌ای است و برنج هم طیف زرد رنگ دارد. بعد از انجام این کار و با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده ایم به راحتی می توانید این دو فلز را از یکدیگر تشخیص دهید. توجه داشته باشید که در بعضی از برنج ها درصد مس بیشتر است و این موضوع باعث می‌شود تا رنگ برنج نارنجی قرمز و یا حتی قرمز متمایل به قهوه ای شود. معمولا در ساخت دکوراسیون منزل و جواهرات و ساخت لوله به کار می رود . یکی دیگر از نکاتی که در تشخیص این فلز ها بسیار اهمیت دارد این است که زمانی که رنگ فلز بیشتر به سمت نارنجی و زرد طلایی برود نشانه برنج بودن فلز است. اگر آن فلز هم از مقادیر بالای روی تشکیل شده باشد به رنگ طلایی روشن زرد مایل به سفید و یا خاکستری مشاهده می شود. یکی دیگر از راهکارهای تشخیص این فلز‌ها از یکدیگر، آزمون سختی فلز است. همه ما می‌دانیم که برنج آلیاژی از مس است ولی از مس سخت تر است در نتیجه کافی است ضربه ای بر روی فلز بزنید تا متوجه شوید فلزی که در دست دارید برنج و یا مس است. در ادامه این مقاله شما را با یکی از بهترین و معتبرترین سایت ها در زمینه فروش قطعات آلیاژی آشنا می کنیم.

 

آشنایی با سایت دربندی آراد

شرکت تولیدی بازرگانی دربندی آراد در زمینه تولید قطعات برنجی آب و گاز فعالیت می‌کند. از جمله تولیدات این شرکت با سابقه می‌توان به تولید انواع مغزی های شیر آلات بهداشتی ساختمان و قطعات برنجی مانند سوپاپ‌های دوش، توری بندها، انواع ناودانی شیرآلات و … اشاره کرد. شرکت تولیدی دربندی آراد با بیش از نیم قرن تجربه توانسته است در زمینه فروش قطعات بسیار موفق عمل کند. برای کسب هر نوع اطلاعات بیشتری می‌توانید وارد سایت دربندی آراد شوید و با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید. تیم پشتیبانی دربندی آراد به صورت ۲۴ ساعته قبل و بعد از ثبت سفارش در حال پاسخگویی به مشتریان است.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و کاملی در مورد آلیاژ برنج و کاربرد آن در صنعت های مختلف به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *