مقالات آموزشی, مقالات تخصصی و مرتبط

کارتریج شیرآلات چیست؟

کارتریج شیرآلات چیست؟

فهرست مطالب

کارتریج شیرآلات چیست؟

کارتریج شیرآلات اهرمی یکی از مهم ترین قطعات بکار رفته در ساختار این دسته از شیرالات است. شما هر روزه از شیرآلات اهرمی استفاده می کنید. تنظیم فشار و درجه حرارت آب را در واقع به کمک این قطعه انجام می دهید.

به این قطعه نوعی مغزی برنجی نیز گفته می شود که نقش مهمی در کیفیت شیر آب دارد. در این مقاله قصد داریم تا به تفصیل در مورد ویژگی های کارتریج، عملکرد و اهمیت آن در کیفیت نهایی شیر آب صحبت کنیم. شیرهای اهرمی تا حد قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی می کنند. ضمن آنکه به دلیل داشتن کارتریج بجای واشر، دوام و طول عمر بیشتری نسبت به مدل های کلاسیک دارند.

کارتریج چیست؟

کارتریج قطعه ای است که وظیفه تنظیم فشار و دمای آب را بر عهده دارد. اختراع کارتریج باعث شد تا استفاده از شیرآلات کلاسیک دو دستگیره ای بسیار محدود شود.

چون عملیات تنظیم شدت جریان آب و دما به راحتی و تنها از طریق یک دسته یا اهرم امکان پذیر شد. اما در مدل های کلاسیک دو دستگیره مجزا مختص آب سرد و گرم وجود دارد. برای تنظیم دمای آب خروجی ناچار به چرخاندن هر دو دستگیره و در نتیجه اتلاف مقادیر زیادی آب هستید. اما شیرهای اهرمی تا حد قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی می کنند. ضمن آنکه مدل های کارتریجی دوام و طول عمر بیشتری نسبت به مدل های کلاسیک دارند.

کارتریج شیرآلات چیست؟

نحوه عملکرد کارتریج شیرآلات چگونه است؟

کارتریج از بخش های کوچکتری چون یک دسته، زائده های نگهدارنده کارتریج و ۲ سطح سرامیکی آب بندی شده روی هم تشکیل شده است.

مطالعه مطلب  تراشکاری فولاد

دسته کارتریج با دسته اهرمی شیر در ارتباط است. دارای ۲ سطح سرامیکی آب بندی شده و ۳ مجرای مجزای آب است. ۲ مجرا برای ورودی آب سرد و گرم و یک مجرا برای خروجی آب به سمت علمک و آبریز طراحی شده است.

با حرکت دسته اهرمی، دسته کارتریج نیز به همان مقدار حرکت کرده و باعث می شود تا سرامیک ها روی یکدیگر جابجا شوند. با باز شدن مجرای آب گرم و سرد، دو جریان در مرکز کارتریج با یکدیگر مخلوط شده و جریان واحدی را تشکیل می دهند. لذا آب با دما و شدت جریان مطلوب از آبریز خارج می شود.

مجراهای سه گانه کاملا آب بندی شده اند. بدین صورت که اورنگی در کف کارتریج قرار گرفته است که با نشستن در کف بدنه شیر اجازه نمی دهد تا آب از مسیر دیگری خارج شود.

تنظیم فشار و شدت جریان آب با کارتریج

تنظیم فشار آب با بالا و پایین کردن اهرم شیر انجام می شود. برای تنظیم دما نیز بایستی اهرم را به سمت راست و چپ چرخاند. اگر اهرم در وسط باشد آب سرد و گرم بطور مساوی از شیر خارج می شود. هر اندازه اهرم به سمت راست متمایل شود آب سردتر و هرچه به سمت چپ متمایل شود آب گرمتر خواهد شد.

سایز کارتریج شیرآلات اهرمی

کارتریج در سایز های ۲۵، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ ساخته می شود. هرچه سایز کارتریج بیشتر باشد شدت جریان آب خروجی نیز بیشتر خواهد بود. علت افت فشار در شیرهای اهرمی به رسوب گرفتن توری کارتریج باز می گردد. اما نیازی به تعویض کارتریج نیست و تنها با جرم گیری توری مشکل فشار آب برطرف می شود.

مطالعه مطلب  شیرآلات استاندارد و غیر استاندارد

علائم خرابی کارتریج شیرآلات بهداشتی

علائم خرابی کارتریج

مهمترین علائم خرابی کارتریج چکه کردن آب و افت فشار آب خروجی است. عوامل متعددی می تواند منجر به این اتفاق شود:

  1. شکستن کارتریج
  2. قرار نگرفتن کارتریج در جای مناسب خود
  3. ترک خورد پلاستیک کف
  4. ترک خوردن بدنه کارتریج
  5. خراب شدن اورینگ کف کارتریج شیرآلات
  6. شکستن پایه های نگهدارنده کارتریج
  7. که در این صورت نیاز به تعویض کارتریج است.

علت افت فشار هم به رسوب گرفتن توری کارتریج باز می گردد. در کف کارتریج توری قرار گرفته که به دلیل تماس مداوم با آب، پس از مدتی دچار رسوب گرفتگی می شود. اما نیازی به تعویض کارتریج نیست و تنها با جرم گیری توری مشکل فشار آب برطرف می شود.

اهمیت کارتریج در کیفیت شیرآلات

اگر کارتریج جنس و کیفیت خوبی نداشته باشد:

  1. پس از مدتی کارتریج سفت شده و شیر به راحتی باز و بسته نمی شود.
  2. در اثر فرسایش و استهلاک زود هنگام با مشکل چکه کردن آب مواجه خواهید شد.
  3. فشار آب خروجی افت پیدا می کند.
  4. باعث هدر رفتن آب می شود.
  5. دمای آب خروجی به خوبی تنظیم نمی شود.
  6. به هنگام بستن شیر صدای غیرعادی تولید می کند.
  7. با گذشت زمان امکان کنترل باز و بسته کردن شیر از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *