معرفی و بررسی کنترل cnc

راهنمای خرید تراش cnc

ماشین تراش CNC برای برش قطعات مختلف

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد ماشین تراش CNC یاد بگیرید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، با ما همراه باشید. برای افرادی که به‌تازگی وارد این صنعت شده‌اند، آگاهی از تنوع، اندازه و کاربردهای تخصصی ماشین‌های CNC (کنترل عددی رایانه‌ای) بسیار جالب و شگفت‌انگیز است. ما در راهنمای خرید تراش cnc به معرفی کامل ماشین CNC می‌پردازیم و پاسخ مناسبی به سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده خواهیم داد.

فهرست مطالب

دستگاه تراش CNC چیست؟

تراش‌های CNC که با سیستم‌های کنترل عددی کامپیوتری (CNC) دستورالعمل‌های طراحی دقیق کار می‌کنند، ماشین‌آلاتی هستند که در آن مواد توسط دوک اصلی محکم نگه داشته شده و چرخانده می‌شود، در چنین حالتی ابزارهای تراش روی ماده موردنظر قرار گرفته و از طریق محور در جهت‌های مختلف حرکت می‌کنند.

تراش‌های CNC معمولاً برای ماشین‌کاری قطعات استفاده می‌شوند. مواد و قطعات مختلفی به این ماشین بسته شده و چرخانده می‌شوند. در این دستگاه ابزارهای برش نصب شده‌اند که این ابزارهای قادر به انجام عملیات‌ مختلف در قطرهای درونی و بیرونی مواد و ماشین‌آلات مختلف هستند.

یک ماشین تراش ساده CNC روی دو محور کار می‌کند و قطعات موردنظر در موقعیت‌های ثابتی در ایستگاه تارت قرار می‌گیرند. ابزارهای فرز، ابزارهای مخصوص سوراخ یا ضربه‌زدن با استفاده از یک سیم متحرک مجزا به درون تارت متصل می‌شوند. نحوه اتصال ابزارهای مختلف به این دستگاه به عملکرد آنها وابسته بوده و به دو صورت شعاعی و عمودی انجام می‌شود.

بین کشور سازنده و کیفیت مواد اولیه با افزایش قیمت ماشین تراش رابطه مستقیم وجود دارد

قسمت‌های مختلف تراش CNC

به طور کلی، ماشین‌های تراش CNC دارای چند شکل یا پیکربندی اصلی هستند که شامل موارد زیر است:

  • افقی
  • عمودی
  • بستر شیب‌دار
  • بستر تخت
  • حالت استاندارد
  • ماشین چند محوره

انواع دیگر این دستگاه عبارتند از مدل سوئیسی، چند اسپیندل و محور B.

بسته به نوع پیکربندی، تراش‌های CNC ممکن است دارای اجزای زیر باشند.

بستر

بستر یا مرکز تراش CNC پایه اصلی کل دستگاه را تشکیل می‌دهد؛ جایی است که اجزای مختلف دستگاه روی آن سوار می‌شوند. به‌عنوان مثال، استوک اسپیندل که دوک اصلی دستگاه را در خود جای‌ داده روی بستر تعبیه می‌شود. بدنه، محور X و Z، محور Y و دوک فرعی سایر بخش‌هایی هستند که روی بستر تراش قرار می‌گیرند.

اسپیندل اصلی

در راهنمای خرید تراش cnc باید بگوییم اسپیندل اصلی که به‌عنوان قلب ماشین تراش شناخته می‌شود، از یک مجموعه دوک و سیستم محرک تشکیل شده است. اسپیندل‌ها از قطعات متحرک ماشین تراش CNC هستند و شامل موتورها، چرخ‌دنده‌ها و چاک می‌شوند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد). درایو محور C که به قرارگیری مواد و قطعات مختلف روی این ماشین کمک می‌کند نیز همراه با اسپیندل مونتاژ می‌شود. نگهدارنده‌های ابزار معمولاً روی دیسک تارت نصب می‌شوند. دیسک تارت نوعی دیسک چرخشی است که امکان قراردادن و جابه‌جایی ابزارها را فراهم می‌کند.

اسپیندل فرعی/ اسپیندل دوم

اسپیندل فرعی همگام با دوک اصلی کار می‌کند تا اولین و دومین عملیات برش را در ماشین تراش CNC تکمیل کند. این قطعه کارایی و توان عملیاتی را در هر چرخه بهبود می‌بخشد. علی‌رغم نامگذاری این قطعه به‌عنوان دوک دوم، ظرفیت و قدرت آن با دوک اصلی برابر است.

ماشین تراش از اجزای مختلف تشکیل شده و دارای چند پیکربندی متفاوت است

سه نظام یا چاک

چاک ساختاری منگنه مانند است و قطعاتی که قرار است تراش‌کاری شوند را محکم نگه می‌دارد. به دوک اصلی متصل بوده و شرایط برای چرخش هم‌زمان چاک و قطعات دیگر را فراهم می‌کند.

مطالعه مطلب  معرفی شرکت فانوک

گیربکس

این قطعه موتور اصلی دستگاه را تشکیل می‌دهد. گیربکس، اسپیندل اصلی را در محلی که چاک روی آن نصب شده نگه می‌دارد. برای اطمینان از عملکرد بالای ماشین تراش، باید در نظر بگیرید که آیا گیربکس ماشین شما می‌تواند گشتاور بالا را در سرعت کم تحمل کند یا خیر. این یک نکته برای تراشکاری قطعات سخت بسیار مهم است.

شفت مرغک

از Tailstock یا شفت مرغک برای ایجاد نیروی پشتیبانی اضافی در انتهای دیگر قطعه استفاده می‌شود. وجود این قطعه برای انجام فرایندهای تراش‌کاری طولانی‌مدت ضروری است.

تارت

یکی از اجزای اصلی ماشین CNC که در راهنمای خرید تراش cnc به آن اشاره می‌کنیم تارت است. تارت امکان تعویض ابزارهای برش موردنیاز برای ماشین‌کاری را فراهم می‌کند. از این رو روی برجک ابزار نصب می‌شود. اندازه برجک با توجه به تعداد و اندازه ابزاری که روی آن نصب شده تعیین می‌شود.

سایر قطعات موجود در این دستگاه عبارتند از:

  • محور Y تراش CNC (برای عملیات خارج از مرکز)
  • قطعه گیر تراش CNC (خارج‌شدن قطعات به‌صورت خودکار)
  • تغذیه‌کننده میله تراش CNC
  • دوک فرعی

ماشین تراش از اجزای مختلف تشکیل شده و دارای چند پیکربندی متفاوت است

برای چه کاری می‌توان از تراش CNC استفاده کرد؟

دستگاه تراش CNC معمولاً برای تولید اشکال گرد بسیار دقیق با قطر بیرونی (OD) و قطر داخلی (ID) استفاده می‌شود. عملاً انواع سازه‌ها را می‌توان بسته به نیاز آنها در صنایع مختلف با این ماشین CNC تراشکاری کرد. تراش‌های CNC معمولاً در صنایعی مانند نفت و گاز، خودروسازی، هوافضا، پزشکی، الکترونیک، معدن، نیروگاه، کارخانه‌های فولاد و کاغذ و کشتی‌سازی استفاده می‌شوند.

راهنمای خرید تراش cnc؛ چگونه یک تراش CNC را برنامه‌ریزی کنیم؟

یکی از سوالات متداول این است که چگونه می‌توان تراش‌های CNC را برنامه‌ریزی کرد و ماشین‌های CNC معمولا از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنند؟

تراش CNC مدرن را می‌توان به روش زیر برنامه‌ریزی کرد:

  • مستقیماً روی دستگاه، با استفاده از یک سیستم پشتیبانی برنامه‌نویسی CNC مدرن
  • به روش آفلاین با استفاده از سیستم CAD/CAM.

در بیشتر موارد، ماشین CNC باید در حالی که برنامه CNC بعدی در حال ایجاد و برنامه‌ریزی است قادر به پردازش همزمان برنامه CNC باشد. این امر به بهبود کارایی فرایند تولید کمک می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و تلاش نیروی انسانی می‌شود.

ماشین تراش CNC

انواع مختلف تراش CNC چیست؟

در ادامه بیان مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید تراش cnc باید بدانید این روزها تراش‌های CNC با محورهای مختلف در دسترس هستند و امکان تولید قطعات پیچیده‌تر را بدون نیاز به تعویض دستی ماشین‌ها یا ابزار فراهم می‌کنند.

ماشین CNC دومحوره

با استفاده از تنظیمات اولیه این دستگاه می‌توان از دو محور خطی برای انجام عملیات OD/ID (یعنی ماشین‌کاری استوانه‌ای) و عملیات روکشی یا سوراخ کردن و ضربه‌زدن به مرکز قطعه استفاده کرد. امکان خرد یا آسیب کردن قطعات با این دستگاه تراش وجود ندارد.

تراش CNC سه محوره

علاوه بر محور اصلی X و Z، محور C و سیستم ابزار نیز به این دستگاه اضافه شده است. در نتیجه، به کاربر اجازه می‌دهد تا قطعات مختلف را برای انجام عملیات استاندارد فرز، حفاری و ضربه‌زدن در دستگاه قرار دهد. عملیات آسیاب مارپیچی شامل چرخش همگام‌سازی آهسته قطعه نیز با استفاده از این ماشین تراش امکان‌پذیر است.

مطالعه مطلب  معرفی شرکت باوجی Baoji تولید کننده انواع تراش

ماشین CMC چهار محوره

محور Y به دستگاه اضافه می‌شود تا عملیات ماشین‌کاری خارج از مرکز به‌راحتی انجام شود. استفاده از این ماشین برای انجام عملیات‌ نامنظم و پیچیده‌تر به‌خوبی جواب می‌دهد.

ماشین تراش پنج محوره CNC

این دستگاه از اضافه‌کردن دومین تارت به ماشین سه محوره به وجود می‌آید. در چنین ماشین‌هایی در هر تارت، دو محور (محور بالا و پایین) به‌اضافه محور C روی دوک چرخان قرار دارد. این مزیت امکان استفاده از دو ابزار را به طور همزمان را فراهم می‌کند، بنابراین زمان چرخه تراشکاری را به‌شدت کاهش می‌دهد.

عوامل موثر در قیمت تراش CNC چیست؟

هنگام خرید هر ابزاری برای شما مهم است که از قیمت آن اطلاعات دقیقی در دست داشته باشید. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند در تعیین قیمت نهایی ماشین تراش موثر باشد. کلیدی‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت نهایی CNC عبارتند از:

  • کشور مبدا
  • فرایند ساخت
  • اندازه دستگاه
  • طراحی
  • مشخصات فنی

در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

کشور مبدا

در راهنمای خرید تراش cnc به شما می‌گوییم که کشور سازنده هر دستگاه تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش قیمت خرید آن محصول دارد. ماشین تراش CNC در کشورهایی مانند کره جنوبی، آلمان، ژاپن، تایوان و چین تولید می‌شود. هر یک از این کشورها از قطعات و فناوری‌های مختلفی در تولید ماشین تراش استفاده می‌کنند که تأثیر زیادی بر قیمت نهایی این محصول دارد.

ماشین تراش CNC

نحوه تولید ماشین تراش CNC

تولیدکنندگان مختلف برای ساخت ماشین تراش، تحقیقات و بررسی‌های مختلفی انجام می‌دهند. نتیجه حاصل از تحقیقات آنها می‌تواند در افزایش قیمت نهایی محصول موثر باشد. فاکتورهای دیگری مانند کیفیت مواد اولیه، استفاده از سیستم ریخته‌گری عمیق در حین تولید یا صرفا مونتاژ یک محصول، رعایت استانداردهای جهانی و تولید انبوه نیز در افزایش یا کاهش قیمت دستگاه تراش دخالت مستقیم دارند.

اندازه ماشین CNC

اندازه تراش‌های CNC به طور کلی بر اساس اندازه چاک و فاصله بین مراکز مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال، دستگاه‌های استاندارد با اندازه چاک 8 اینچ تا 10 اینچ در بازار موجود است.

طراحی – ماشین استاندارد یا پیچیده

ماشین‌های استاندارد معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به ماشین‌های پیچیده دارند. ماشین‌های تراش پیچیده در حقیقت همان دستگاه‌های استانداردی هستند که آپشن یا خدماتی به آنها اضافه شده است.

توجه به مشخصات فنی در راهنمای خرید تراش cnc به‌عنوان عامل افزایش‌دهنده قیمت

قیمت ماشین‌آلات نیز تحت‌تأثیر امکانات دستگاه است. افزودن گزینه‌هایی مانند محور Y، قدرت موتور اضافی، محدوده گشتاور دوک اصلی، سیستم راهنما، سیستم خنک‌کننده از طریق دوک (30 یا 70 بار)، تنظیم‌کننده ابزار، نوار نقاله‌های تراشه (استاندارد یا ویژه برای آلومینیوم) یا اندازه سوراخ دوک (مخصوصاً اگر BB یا BB+) می‌تواند هزینه‌های اضافی را برای دستگاه استاندارد به همراه داشته باشد. در نتیجه، قیمت نهایی محصول افزایش خواهد یافت. گزینه‌های اضافی مانند یاتاقان‌های ویژه، تعویض ابزار خودکار (ATC) و چاک‌های هیدرولیک نیز بر قیمت دستگاه تأثیر می‌گذارد.

راهنمای خرید تراش cnc

اگر قصد خرید ماشین تراش CNC دارید، بهتر است به راهنمای خرید تراش cnc توجه کنید. آگاهی از این نکات و پیاده‌سازی آنها به شما کمک می‌کند که عملکرد خوبی در انتخاب ماشین CNC داشته باشد.

  • سیستم موتور ماشین تراش: بهتر است هنگام انتخاب موتورهای سروو (Servo Motors) را در اولویت قرار دهید. زیرا این سیستم موتور برای برنامه‌های با سرعت بالا و گشتاور بالا شامل تغییر بار پیوسته بسیار مناسب هستند. اگر علاقه‌مند هستید که قیمت نهایی خرید دستگاه کمتر باشد، می‌توانید سیستم موتور استپر را انتخاب کنید. زیرا موتورهای استپر (Stepper Motors) ارزان‌تر هستند و سرعت‌های کم تا متوسط و گشتاور بالا عملکرد مناسبی دارند.
  • سیستم کنترل ماشین CNC: در یک دسته‌بندی کلی می‌توان گفت سه نوع سیستم درایو یا سیستم کنترل روی دستگاه‌های تراش CNC وجود دارد که عبارتند از Rack and Pinion, Lead Screw و Ballscrew می‌شوند. گران‌ترین سیستم کنترل موجود در بازار سیستم کنترل Ballscrew بوده که از مقاومت و دقت بسیار بالایی برخوردار است.
  • سیستم تغییر خودکار ابزار (ATC) ماشین تراش: ممکن است هنگام تراشکاری استفاده هم‌زمان از چندین ابزار ضرورت داشته باشد. در چنین حالتی اگر دستگاه به سیستم تغییر خودکار ابزار مجهز باشد با مزایایی از جمله کاهش خطای انسانی، کاهش اتلاف وقت و ارتقای عملکرد بهره‌مند خواهید شد.
  • اسپیندل: یکی از بخش‌هایی که اشاره به آن در راهنمای خرید تراش cnc اهمیت بسیار زیادی دارد، اسپیندل است. اسپیندل در حقیقت موتورهایی هستند که مسئولیت برش واقعی قطعات با استفاده از ابزارهای برش را برعهده دارند. بهتر است هنگام انتخاب یک محصول مناسب حتما گشتاور، میزان انرژی مصرفی، رتبه‌بندی بار، اندازه و نوع کول‌ها، نوع موتور و تمام جزئیات مربوط به اسپیندل را بررسی کنید.
  • وزن دستگاه تراش: جالب است بدانید رابطه‌ای مستقیم بین عملکرد دستگاه تراش و وزن آن وجود دارد. به عبارت ساده، هر چه دستگاه تراش سنگین‌تر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت. اما کارشناسان توصیه می‌کنند در این مرحله نوع شغل خود را در اولویت قرار دهید. اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که به حمل دستگاه تراش CNC نیاز دارید بهتر است خرید دستگاه‌های قوی اما سبک را در اولویت قرار دهید.
  • اندازه بستر دستگاه: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند فرایند تراشکاری را ساده‌تر کند و عملکرد کلی شما را ارتقا دهد، اندازه بستر ماشین تراش است. بستر بزرگ به شما امکان می‌دهد که تراشکاری قطعات بزرگ‌تر را به‌راحتی انجام دهید. اما اگر به دلیل شغل خود تراشکاری قطعات کوچک را انجام می‌دهید انتخاب دستگاه تراش دارای بستر لانه‌زنبوری بهترین گزینه است.
  • بیت یا ابزار برش ماشین تراش CNC: یکی از قطعاتی که می‌تواند بر کارایی دستگاه و کاهش هزینه‌های جانبی تاثیر مستقیم داشته باشد ابزار برش است. توصیه می‌کنیم دستگاهی انتخاب کنید که بیت بسیار تیزی دارد. در این صورت تراشکاری با دقت و ظرافت بیشتر و در مدت‌زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.
مطالعه مطلب  معرفی شرکت باوجی Baoji تولید کننده انواع تراش

سخن پایانی

تراشکاری یکی از فعالیت‌های بسیار ظریف و حساس است. پیشرفت‌های رخ‌داده در حوزه تکنولوژی سبب تغییر روش‌های سنتی شده است. با دستگاه‌ها و ماشین‌های تراش مدرن تراش‌کاری قطعات مختلف در مدت زمانی بسیار کوتاه و با دقت بالاتر انجام می‌شود. سعی کردیم در مقاله راهنمای خرید تراش cnc علاوه بر معرفی کاملا این دستگاه کاربردی بر نکات کلیدی برای خرید دستگاه کارآمد متمرکز شویم. مطالعه این نکات و توجه به آنها می‌تواند به شما در خرید دستگاهی باکیفیت کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *