مقالات تخصصی و مرتبط

انواع فر گاز

قطعا همه شما با گازهای رومیزی آشنایی کافی دارید این گاز ها علاوه بر کارایی خوبی که دارند، زیبایی بی نظیری هم به دکوراسیون آشپزخانه شما می دهند.  البته این گازهای رومیزی با وجود تمامی کارایی و زیبایی که دارند، یک مورد را نمی توانند داشته باشند، آن هم فر گاز است که استفاده های زیادی از آن در پخت و پز می شود. همانطور که می دانید پخت بسیاری از غذاها و شیرینی های خوشمزه در گاز امکان پذیر نیست. گاز فر دارای انواع متفاوتی است که در ادامه همه آنها را توضیح می دهیم و اطلاعات بیشتری از آن ها به شما می‌دهیم.

فهرست مطالب

ضرورت وجود فر گاز در خانه

شاید در ابتدا تصور کنید که برای پخت همه غذاها می توانید از گاز رومیزی استفاده کنید. به همین دلیلی بهتر است در درجه اول با تفاوت حرارت دهی این دو وسیله آشنا شوید. طراحی اجاق گاز به این گونه است که شعله ‌ها در کف قرار دارند و در واقع حرارت از پایین به غذا می رسد. این در حالی است که در طراحی فر هم چنینی سیستمی نیست. برای پختن انواع کیک و شیرینی اگر حرارت به طور مستقیم از پایین به آنها برسد، باعث می‌شود تا قسمت زیرین آنها بسوزد و بخش بالایی هم نپخته باقی بماند. به همین علت است که می گوییم نحوه پخش شعله ها در فر و گاز متفاوت است.

در فر گاز هوای داغ در کل دستگاه به حالت یکنواخت پخش می شود. همین جریان هوای یکنواخت باعث می‌ شود تا غذا هم به صورت یکنواخت پخته شود. البته زمانی که شما کیک و شیرینی و پیتزا و … می پزید، می ‌توانید سطح رویی آن را با فر گریل کنید. گریل شدن غذا هم در ظاهر و هم در طعم آن بسیار تاثیرگذار است. به همین علت است که می گوییم فر و گاز نمی توانند جای یکدیگر را بگیرند و هر کدام در پخت غذاهایی متفاوت، اهمیت دارند. در ادامه این مقاله سعی داریم شما را با انواع فر گاز و مزایای استفاده از آنها آشنا کنیم.

 

آشنایی با انواع فر گاز

فرها انواع مختلفی دارند و برای خرید آنها باید ابتدا انتظارات خود را از فرگاز بررسی کنید. البته آشپزخانه را هم از نظر اتصالات و مساحت باید مورد بررسی قرار دهید.

مطالعه مطلب  کارتریج شیرآلات چیست؟

 

  • اجاق گاز مبله

اجاق گازهای مبله همان اجاق های ساده هستند که نمونه های متفاوتی از آنها را دیده ایم. در این مدل قسمت بالایی گاز و قسمت پایینی هم فر است، اگر می خواهید این دو را جدا از هم نخرید، اجاق گازهای مبله بهترین انتخاب هستند. البته باید توجه داشته باشید که این مدل ها جاگیر هستند و برای آشپزخانه های بزرگ مناسب می باشد. این روزها اجاق گاز های رومیزی جای این مدل اجاق گازها را گرفته اند.

 

  • فر توکار

فر توکار جزء لوکس ترین انواع فر است. در بیشتر آشپزخانه های ژورنالی و مدرن، فر توکار وجود دارد. فر توکار درون فضایی مخصوص هنگام ساخت کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع نصب باعث می شود تا در فضا هم صرفه جویی شود. در نتیجه آشپزخانه همیشه حالتی مرتب دارد. سطوح فر هم در داخل دیوار قرار گرفته است و در نتیجه گرد و غبار بر روی آن نمی نشیند. توجه داشته باشید که اگر تصمیم به نصب فر توکار دارید، باید همان زمان نصب کابینت ها تصمیم خود را بگیرید.

 

  • فر روکار

از نظر کارایی و عملکرد تفاوت چندانی بین فر توکار و روکار وجود ندارد. در واقع تفاوت اصلی آنها در نحوه نصب آنها است. فر روکار دیگر درون کابینت نصب نمی شود و مانند ماکروویو بر روی کابینت ها قرار می گیرد. فر روکار جای بیشتری در آشپزخانه اشغال می کند. البته این نوع فر هم مزیت های خاص خودش را دارد و به راحتی می ‌توانید آن را جا به‌ جا کنید. هر زمان که خواستید اسباب کشی کنید و یا حتی برای تغییر دکوراسیون می توانید فر روکار خود را به راحتی جابه‌جا کنید. در ادامه در مورد بررسی انواع فر گاز از لحاظ مصرف انرژی می پردازیم.

بررسی انواع فر گاز از لحاظ مصرف انرژی

فر آشپزخانه در سه حالت برقی، گازی و برقی-گازی وجود دارد. در ادامه در مورد مزایا و معایب آنها صحبت می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری بدست آورید.

فر گازی

همانطور که از نام این مدل پیداست، این فر با اتصال به گاز کار می کند. فرهای گازی مدرنی وجود دارند که جای فرهای گازی قدیمی را گرفته اند. حرارت با این نوع فرها به خوبی پخش می شود و فضای مرطوبی را پخت ایجاد می کنند.

مطالعه مطلب  تبدیل آشپزخانه قدیمی به آشپزخانه جدید

مزایای فرهای گازی

  • قیمت مناسب تری دارد.
  • فضای مرطوبی برای پخت سبزیجات، پیتزا و … دارد.
  • در هنگام قطع برق باز هم کار می کند.
  • خیلی سریع گرم و سرد می شود.

فر برقی

سرآشپز های متخصص علاقه زیادی به فر برقی دارند. پخت غذا در فرهای برقی به واسطه امواج تولید شده در المنت ها صورت می گیرد. حرارت به طور کامل در فضا به صورت یکنواخت پخش می شود.

مزایای فر برقی

  • برای پخت انواع کیک و شیرینی بسیار مناسب است.
  • در صورت نیاز به تعمیر، قطعات آن به راحتی پیدا می شود.
  • حساسیت درجه حرارت در فر برقی بسیار بالا است.
  • امکانات و برنامه های بسیار زیادی برای پخت و پز دارد.

 

فر برقی گازی

حرارت در این مدل به صورت همزمان از برق و گاز تامین می شود. زمانی که این نوع فر را روشن می کنید، دستگاه المنت های برقی از قسمت بالایی و شعله پخش کن گازی هم از قسمت پایین شروع به کار می کند. در بعضی از مدل ها هم پخت غذا با انرژی گاز انجام می شود. به طور کلی در هر مدلی از این سبک فرها، اتصال برق و گاز باهم برقرار می شود.

مزایای فر برقی گازی

  • برخی از متخصصان معتقد هستند که عملکرد این مدل از فر تمام گازی بسیار بهتر است.
  • کاربرد این مدل فر بسیار گسترده است و می توان برنامه های زیادی به آن داد.

 

نحوه روشن کردن فر گاز

در بسیاری از فرهای گازی بخصوص آنهایی که قدیمی هستند، نیاز است تا شمعک آنها را به صورت دستی روشن کنید. قبل از روشن کردن آن باید از خاموش بودن فر اطمینان حاصل کنید. بعد از آن باید دستگیره اجاق گاز خود را بچرخانید و از یک فندک و یا کبریت استفاده کنید تا پیلوت را با خیال راحت روشن کنید.

اقدامات ایمنی لازمه

  • از خاموش بودن فر و تمامی مشعل های آن اطمینان حاصل کنید. تمامی دستگیره ها در اجاق گاز باید بسته باشند. از نبودن بوی گاز هم اطمینان حاصل کنید. زمانی که درجه حرارت دستگیره ها رو به بالا باشند یعنی خاموش هستند. توجه داشته باشید که هیچ صدای فس فسی نباید ایجاد شود.
  • تمامی در و پنجره ها برای تهویه باید در آشپزخانه باز شوند. در واقع باید اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه شما تهویه مناسبی دارد.
  • درب فر را باز کنید تا سوراخ مشعل پیلوت را مشاهده کنید. قبل از روشن کردن گاز، محل شعله را به خوبی پیدا کنید تا هنگام جستجوی گاز، اجازه ندهید گاز جریان پیدا کند.
  • در قسمت زیرین فر به دنبال سوراخ مشعل فر باشید. این سوراخ یک سوراخ کوچکی است که در جلو و قسمت وسط در نزدیکی درب فر و یا در قسمت عقب و گوشه آن قرار دارد. برچسب مشعل فر در بعضی از فرها وجود دارد.
مطالعه مطلب  فلاش تانک چیست؟ و چه فرقی با سیفون دارد؟

نحوه روشن کردن مشعل پیلوت

دستگیره ی فر را فشار دهید و سعی کنید آن را به حالت احتراق تنظیم کنید. دستگیره اجاق گاز را با دست فشار دهید تا آن را روشن کنید و تا زمانی که مشعل پیلوت روشن نشده است، دستگیره را رها نکنید. سپس باید آن را به قسمت چپ و به سمت نشان شعله بچرخانید.

توجه داشته باشید که مدل فرها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی باید یک تصویر و نمادی از شعله و یا شروع اعداد درجه حرارت، وجود داشته باشد. نشان ها همان قسمتی هستند که می خواهید دستگیره را بچرخانید.

باید از یک کبریت بلند و یا فندک استفاده کنید و آن ار در نزدیکی سوراخ شعله پیلوت قرار دهید تا روشن شود.

بهتر است دستگیره فر را به مدت  10 ثانیه نگه دارید تا شعله پیلوت گرم شود. در واقع قبل از تنظیم درجه حرارت باید این کار را انجام دهید. اگر درجه حرارت فر را سریع تغییر دهید باعث می شود تا پیلوت خاموش شود. اگر به حالت تصادفی دستگیره را رها کردید و شعله پیلوت هم خاموش شد، باید خیلی سریع همه چیز را خاموش کنید و از ابتدا این کارها را انجام دهید.

فر را ببندید و دمای مورد نظر خود را تنظیم کنید. زمانی که از روشن بودن شعله پیلوت اطمینان حاصل کردید، درب فر را ببندید. دستگیره اجاق گاز را بچرخانید و دمای مورد نظر خود را تنظیم کنید. اگر این مراحل را چندین بار امتحان کردید و موفق به روشن کردن فر نشدید، حتما مشکلی برای پیلوت بوجود آمده است. در این حالت باید با یک متخصص تماس بگیرید تا مشکل را متوجه شوید و آن را برطرف کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد انواع فر گاز بدست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *